Sunday, July 1, 2018

Surah 112 Al-Ikhlaas - سورة الإخلاص (Melayu)

0 Comments

Surah 112 Al-Ikhlaas - سورة الإخلاص (Dwibahasa)

Alasan Pembukaan Surah ini dan KebajikannyaCetakE-mel

Hadith tentang KebajikannyaCetakE-mel

Imam Ahmad mencatat dari Ubayy bin Ka`b bahawa para penyembah berkata kepada Nabi, "Wahai Muhammad! Katakanlah kepada kami keturunan Tuhanku" 'Maka Allah menurunkan


﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ - اللَّهُ الصَّمَدُ -
لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ - وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ ﴾


(1. Katakanlah: "Dia adalah Allah") 2. "Satu".) 3. "Dia tidak melahirkan, dan tidak juga Dia yang lahir".) 4. "Dan tidak ada yang sebanding dengan Dia. telah direkodkan oleh At-Tirmidhi dan Ibn Jarir dan mereka menambah dalam riwayat mereka bahawa dia berkata,

﴿الصَّمَدُ﴾


(As-Samad) adalah Seseorang yang tidak melahirkan, tidak juga Dia dilahirkan, kerana tidak ada yang dilahirkan kecuali ia akan mati, dan tidak ada yang mati kecuali ia meninggalkan warisan, dan sesungguhnya Allah tidak mati dan Dia tidak meninggalkan apa-apa warisan.

﴿وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ ﴾

(Dan tidak ada yang sebanding dengan Dia.) Ini bermakna tidak ada yang serupa dengan Dia, tidak ada sama dengan Dia dan tidak ada yang sama seperti Dia. '' Ibn Abi Hatim juga mencatatnya dan At-Tirmidhi menyebutnya sebagai Mursal narasi. Kemudian At-Tirmidhi berkata, "Dan inilah yang paling betul."


A Hadith on its VirtuesPrint
E-mail


Al-Bukhari melaporkan dari `Amrah binti` Abdur-Rahman, yang pernah menetap di apartmen` A'ishah, isteri Nabi, bahawa `Aisyah berkata," Nabi mengirim seorang lelaki sebagai komandan ekspedisi perang dan dia pernah memimpin sahabat-sahabatnya dalam solat dengan bacaan (Al-Quran). Dan dia akan menyelesaikan pembacaannya dengan bacaan 'Katakanlah: Dia adalah Allah, Satu.'Maka ketika mereka kembali mereka menyebutnya kepada Nabi dan dia berkata,



«سَلُوهُ لِأَيِّ شَيْءٍ يَصْنَعُ ذَلِكَ؟»
(Tanya kepadanya mengapa dia melakukan itu.) Maka mereka bertanya kepadanya dan dia berkata, `Kerana itu adalah gambaran Ar Rahman dan saya suka membacanya. Jadi Nabi berkata,


«أَخْبِرُوهُ أَنَّ اللهَ تَعَالَى يُحِبُّه»
(Maklumkan kepadanya bahawa Allah Yang Maha Tinggi mencintainya.) '' Ini adalah bagaimana Al-Bukhari mencatat Hadith ini dalam Kitab Tawhidnya. Muslim dan An-Nasa'i juga mencatatkannya. Dalam kitabnya Salah, Al-Bukhari mencatat bahawa Anas berkata, "Seorang lelaki dari Ansar pernah memimpin orang-orang di dalam sholat di Masjid Quba '. Setiap kali dia memulakan Surah dalam bacaan solat yang dia memimpin mereka , dia akan memulakan dengan membaca 'Katakanlah: Dia adalah Allah, Satu' sehingga dia menyelesaikan seluruh Surah, kemudian dia akan membaca satu lagi Surah bersama dengannya (selepas itu) Dan pernah melakukan ini di setiap Rak`ah. bercerita kepadanya tentang pepatah ini, "Sesungguhnya kamu memulakan shalat dengan Surah ini, maka kamu berfikir bahawa itu tidak mencukupi untuk kamu melainkan jika kamu membaca Surah yang lain juga, maka hendaklah kamu membaca atau meninggalkannya dan bacakan satu lagi Surah '. Lelaki itu menjawab, 'Saya tidak akan meninggalkannya, jika anda mahu saya terus memimpin anda (dalam doa), saya akan melakukan ini dan jika anda tidak suka, saya akan meninggalkan anda (iaitu, saya akan berhenti memimpin anda). ' Mereka pernah menganggapnya sebagai yang terbaik dari mereka untuk memimpin mereka dalam doa dan mereka tidak mahu orang lain untuk memimpin mereka selain daripada dia Jadi, ketika Nabi datang mereka memberitahunya tentang maklumat ini dan dia berkata,


«يَا فُلَانُ، مَا يَمْنَعُكَ أَنْ تَفْعَلَ مَا يَأْمُرُكَ بِهِ أَصْحَابُكَ، وَمَا حَمَلَكَ عَلَى لُزُوم هَذِهِ السُّورَةِ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ؟»
(O ya, apa yang menghalang anda daripada melakukan apa yang dikehendaki oleh sahabat anda, dan apa yang membuat anda mematuhi bacaan Surah ini dalam setiap Rak'ah) Lelaki itu berkata, 'Sesungguhnya saya suka. ' Nabi menjawab,





«حُبُّكَ إِيَّاهَا أَدْخَلَكَ الْجَنَّة»

(Cintanya akan menyebabkan kamu masuk Syurga.) Ini dicatatkan oleh Al-Bukhari, dengan rantaian terputus, tetapi dengan cara yang menunjukkan kelulusannya.



Hadis yang menyebutkan Surah ini bersamaan dengan Sepertiga AlquranCetakE-mel






Al-Bukhari mencatatkan dari Abu Sa'id bahawa seorang lelaki mendengar seorang lelaki membaca

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ﴾


(Katakanlah: "Dia adalah Allah, Yang Satu") dan dia mengulangi berulang-ulang. Maka pada waktu pagi, lelaki itu pergi kepada Nabi dan berkata kepadanya, dan seolah-olah dia meremehkannya. berkata,

«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ إِنَّهَا لَتَعْدِلُ ثُلُثَ الْقُرْآن»


(Demi Dia di mana tangannya adalah jiwaku, sesungguhnya ia bersamaan dengan sepertiga dari Al-Qur'an.) Abu Dawud dan An-Nasa'i juga mencatatkannya. Satu lagi Hadith Al-Bukhari direkodkan dari Abu Sa`id, semoga Allah senang kepadanya, bahawa Rasul Allah berkata kepada para sahabatnya,

«أَيَعْجِزُ أَحَدُكُمْ أَنْ يَقْرَأَ ثُلُثَ الْقُرْآنِ فِي لَيْلَةٍ»


(Adakah salah seorang daripada kamu tidak dapat membaca satu pertiga dari Al-Quran dalam satu malam) Ini adalah sesuatu yang sukar bagi mereka dan mereka berkata, "Siapakah di antara kita yang mampu melakukannya, Wahai Rasulullah, dia membalas,

«اللهُ الْوَاحِدُ الصَّمَدُ ثُلُثُ الْقُرْآن»

("Allah adalah Yang Satu, As-Samad '' adalah sepertiga dari Al-Quran.) Al-Bukhari bersendirian dalam merakam Hadis ini.


 

Satu lagi hadis bahawa bacaannya memerlukan kemasukan ke syurgaCetakE-mel





Imam Malik bin Anas mencatat dari `Ubayd bin Hunayn bahawa dia mendengar Abu Hurairah berkata," Saya pergi dengan Nabi dan dia mendengar seorang lelaki yang membaca Katakanlah: Dia adalah Allah, Yang Satu. " Maka Rasulullah berkata,

«وَجَبَت»


(Ia wajib) Saya bertanya, 'Apa yang wajib' Dia menjawab,
X
«الْجَنَّة»




(At-Tirmidhi dan An-Nasa'i juga mencatatkannya dengan cara Malik, dan At-Tirmidhi berkata, "Hasan Sahih Gharib Kami tidak mengetahui kecuali sebagai riwayat Malik." Hadis di mana Nabi berkata,



«حُبُّكَ إِيَّاهَا أَدْخَلَكَ الْجَنَّة»

(Cintailah kamu akan menyebabkan kamu masuk Syurga.) Telah disebutkan.



 

Hadis tentang mengulang Surah iniCetakE-mel




` Abdullah bin Imam Ahmad mencatat dari Mu`adh bin `Abdullah bin Khubayb, yang melaporkan bahawa bapanya berkata," Kami menjadi haus dan menjadi gelap ketika kami sedang menunggu Rasulullah saw untuk memimpin kami dalam doa. keluarlah dia membawa saya dengan tangan saya dan berkata,


«قُل»
(Katakanlah.) Kemudian dia diam. Kemudian dia berkata lagi,


«قُل»


(Katakanlah.) Jadi saya berkata, 'Apa yang saya katakan' Dia berkata,


﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴾
وَالْمُعَوِّذَتَيْنِ حِينَ تُمْسِي وَحِينَ تُصْبِحُ ثَلَاثًا، تَكْفِكَ كُلَّ يَوْمٍ مَرَّتَيْن»
(Katakanlah: "Dia adalah Allah, Yang Satu," dan dua Surah Perlindungan (Al-Falaq dan An-Nas) ketika kamu memasuki malam dan pagi tiga kali masing-masing. Hadis ini juga dirakamkan oleh Abu Dawud, At-Tirmidhi dan An-Nasa'i. At-Tirmidhi berkata, "Hasan Sahih Gharib." An-Nasa'i juga direkam melalui rantaian perawi yang lain dengan perkataan,






«يَكْفِكَ كُلَّ شَيْء»

(Mereka akan mencukupi kamu terhadap segala-galanya.)



 

Satu lagi Hadith tentang mendambakannya dengan Nama AllahCetakE-mel


Dalam kitab Tafsir, An-Nasa'i direkodkan dari `Abdullah bin Buraydah, yang melaporkan dari bapanya bahawa dia memasuki Masjid dengan Rasul Allah, dan ada seorang lelaki yang berdoa dan berdoa dengan berkata," Ya Allah, sesungguhnya, Saya bertanya kepada anda dengan mengatakan bahawa tidak ada Tuhan yang layak menyembah kecuali Engkau, Engkau adalah Yang Maha Mengetahui, yang tidak melahirkan, dan Engkau tidak dilahirkan, dan tidak ada yang sebanding dengan-Nya. 'Nabi berkata,


«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَقَدْ سَأَلَهُ بِاسْمِهِ الْأَعْظَم، الَّذِي إِذَ

 

Hadis tentang mendapatkan kesembuhan oleh Surah iniCetakE-mel



Al-Bukhari mencatat dari `Aishah bahawa setiap kali Nabi pergi tidur setiap malam, dia akan meletakkan telapak tangannya dan meniupnya. Maka dia akan membacakan kepada mereka (telapak tangannya), 'Katakanlah: Dia adalah Allah, Satu', Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan Al-Falaq ', dan Katakanlah: Aku berlindung kepada Tuhan umat manusia. Kemudian dia akan menghapus apa sahaja yang dia dapat dari tubuhnya dengan mereka (telapak tangannya). Dia akan mula menyeka kepalanya dan menghadapinya dengan bahagian depan badannya. Dia akan melakukan ini (mengelap tubuhnya) tiga kali. Penyusun Sunan juga mencatatkan Hadith yang sama.



﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ﴾
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ - اللَّهُ الصَّمَدُ - لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ - وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ ﴾


(1. Katakanlah: "Dia adalah Allah, Satu.") (2. "Allah As-Samad.") (3. "Dia tidak melahirkan, dan Dia juga tidak lahir.") tidak ada yang sebanding dengan Dia. '') Alasan untuk penyataan Surah ini telah disebutkan. `Ikrimah berkata," Ketika orang-orang Yahudi berkata, 'Kami menyembah Uzair, anak Allah,' dan orang-orang Kristian berkata, 'Kami menyembah Mesiah, anak Allah,' dan kaum Zoroastri berkata, 'Kami menyembah matahari dan bulan, 'dan para penyembah berhala berkata,' Kami menyembah berhala, 'Allah menurunkan kepada Rasul-Nya,


﴿قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ﴾
(Katakanlah: "Dia adalah Allah, Yang Satu") yang bermaksud, Dia adalah Yang Satu, Yang Singular, yang tidak mempunyai rakan sebaya, tiada pembantu, tiada saingan, tidak sama dan tidak ada yang sebanding dengan Dia. boleh digunakan untuk sesiapa sahaja yang mengesahkan kecuali Allah yang Maha Kuasa dan Megah, kerana Dia adalah sempurna dalam segala sifat dan perbuatan-Nya.


﴿اللَّهُ الصَّمَدُ ﴾
(Allah As-Samad.) `Ikrimah melaporkan bahawa Ibnu Abbas berkata," Ini bermakna Yang Maha Pencipta semua bergantung kepada keperluan dan permintaan mereka. '' 'Ali bin Abi Talhah melaporkan dari Ibn Abbas, "Dia adalah Sang Guru yang sempurna dalam kedaulatan-Nya, Yang Maha Mulia Yang sempurna dalam bangsawan-Nya, Yang Maha Mulia Yang sempurna dalam keagungan-Nya, Yang Maha Penyabar Yang sempurna dalam kesabaran-Nya, Yang Maha Mengetahui Yang sempurna dalam pengetahuan-Nya , dan Yang Maha Bijaksana yang sempurna dalam kebijaksanaanNya. Dia adalah Yang Maha sempurna dalam segala aspek bangsawan dan kuasa. Dia adalah Allah, kemuliaan kepada-Nya. Atribut-atribut ini tidak sesuai dengan siapa pun selain Dia. Dia tidak mempunyai sama rata dan tidak ada yang sama seperti Dia. Kemuliaan kepada Allah, Yang Maha Esa, Yang Tak tertahankan. '' Al-A`mash melaporkan dari Shaqiq, yang mengatakan bahawa Abu Wa'il berkata,






﴿الصَّمَدُ﴾

(As-Samad.) Adalah Master yang kawalannya selesai. ''

(As-Samad.) is the Master Whose control is complete.''

 

Allah lebih tinggi daripada mempunyai anak-anak dan perkawinanCetakE-mel
Allah is Above having Children and procreatingPrint
E-mail
Kemudian Allah berfirman,


﴿لَمْ يَلِدْ وَلَمْ يُولَدْ - وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾
Dia tidak melahirkan anak, tidak juga Dia yang dilahirkan, dan tidak ada yang sebanding dengan Dia.) Maksudnya, Dia tidak mempunyai anak, ibu atau suami. Mujahid berkata,


﴿وَلَمْ يَكُنْ لَّهُ كُفُواً أَحَدٌ﴾


(Dan tidak ada yang sebanding dengan Dia.) "Ini bermakna Dia tidak mempunyai pasangan." Ini seperti yang Allah katakan,


﴿بَدِيعُ السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ أَنَّى يَكُونُ لَهُ وَلَدٌ وَلَمْ تَكُنْ لَّهُ صَـحِبَةٌ وَخَلَقَ كُلَّ شَىْءٍ﴾


(Dia adalah Pencipta langit dan bumi. Bagaimana Dia mempunyai anak-anak ketika Dia tidak mempunyai isterinya Ia menciptakan segala sesuatu.) (6: 101) Maksudnya, Dia memiliki segala sesuatu dan Dia menciptakan segala sesuatu. Jadi, bagaimanakah Dia mempunyai rakan sebaya di antara makhluk-makhlukNya yang boleh sama dengan-Nya, atau saudara-saudara yang dapat menyerupai Dia Maha Suci, Maha Tinggi dan jauh dari Allah. Allah berfirman,



﴿وَقَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَـنُ وَلَداً - لَقَدْ جِئْتُمْ شَيْئاً إِدّاً - تَكَادُ السَّمَـوَتُ يَتَفَطَّرْنَ مِنْهُ وَتَنشَقُّ الاٌّرْضُ وَتَخِرُّ الْجِبَالُ هَدّاً - أَن دَعَوْا لِلرَّحْمَـنِ وَلَداً - وَمَا يَنبَغِى لِلرَّحْمَـنِ أَن يَتَّخِذَ وَلَداً - إِن كُلُّ مَن فِى السَّمَـوَتِ وَالاٌّرْضِ إِلاَّ آتِى الرَّحْمَـنِ عَبْداً - لَّقَدْ أَحْصَـهُمْ وَعَدَّهُمْ عَدّاً - وَكُلُّهُمْ ءَاتِيهِ يَوْمَ الْقِيَـمَةِ فَرْداً ﴾
(Dan mereka berkata: "Ar Rahman telah melahirkan seorang anak laki-laki, dan sesungguhnya kamu telah mengeluarkan sesuatu yang jahat, dan langit hampir hancur, dan bumi terbelah dan gunung-ganang menjadi reruntuhan, Seorang anak lelaki kepada Ar Rahman, tetapi tidak sesuai dengan Ar-Rahman bahawa Dia akan melahirkan seorang anak lelaki, tidak ada yang ada di langit dan bumi, tetapi datang kepada Ar-Rahman sebagai hamba. Sesungguhnya Dia mengetahui setiap seorang dari mereka , dan telah menghitung mereka sebagai penghitungan penuh, dan mereka semua akan datang kepadaNya sendiri pada hari kiamat.) (19: 88-95) Dan Allah berfirman,



﴿وَقَالُواْ اتَّخَذَ الرَّحْمَـنُ وَلَداً سُبْحَانَهُ بَلْ عِبَادٌ مُّكْرَمُونَ - لاَ يَسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَهُمْ بِأَمْرِهِ يَعْمَلُونَ ﴾
(Dan mereka berkata: "Ar Rahman telah melahirkan anak laki-laki, Maha Suci kepada-Nya, mereka adalah hamba-hamba yang dihormati dan mereka tidak berkata-kata sampai Ia berfirman, dan mereka bertindak menurut perintah-Nya." (21: 26-27) ,



﴿وَجَعَلُواْ بَيْنَهُ وَبَيْنَ الْجِنَّةِ نَسَباً وَلَقَدْ عَلِمَتِ الجِنَّةُ إِنَّهُمْ لَمُحْضَرُونَ ﴾
سُبْحَـنَ اللَّهِ عَمَّا يَصِفُونَ-﴾
(Dan mereka telah mencipta kekeluargaan antara Dia dan jin, tetapi jin mengetahui dengan baik bahawa mereka benar-benar akan hadir di hadapanNya. Maha Suci Allah, kerana Dia Maha Perkasa lagi Maha Mengetahui. (37: 158-159) ) Dalam Sahih Al-Bukhari, ia direkodkan (yang dikatakan oleh Nabi),


«لَا أَحَدَ أَصْبَرُ عَلَى أَذًى سَمِعَهُ مِنَ اللهِ، يَجْعَلُونَ لَهُ وَلَدًا، وَهُوَ يَرْزُقُهُمْ وَيُعَافِيهِم»


Al-Bukhari juga mencatat dari Abu Hurairah bahawa Nabi SAW bersabda, "Tidak ada seorang pun yang lebih bersabar dengan sesuatu yang berbahaya yang dia mendengar daripada Allah. Mereka menyumbangkan anak kepada-Nya, sedangkan Dia yang memberi mereka rezeki dan menyembuhkan mereka.


«قَالَ اللهُ عَزَّ وَجَلَّ: كَذَّبَنِي ابْنُ آدَمَ وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، وَشَتَمَنِي وَلَمْ يَكُنْ لَهُ ذَلِكَ، فَأَمَّا تَكْذِيبُهُ إِيَّايَ فَقَوْلُهُ: لَنْ يُعِيدَنِي كَمَا بَدَأَنِي، وَلَيْسَ أَوَّلُ الْخَلْقِ بِأَهْوَنَ عَلَيَّ مِنْ إِعَادَتِهِ، وَأَمَّا شَتْمُهُ إِيَّايَ فَقَوْلُهُ: اتَّخَذَ اللهُ وَلَدًا، وَأَنَا الْأَحَدُ الصَّمَدُ، لَمْ أَلِدْ وَلَمْ أُولَدْ، وَلَمْ يَكُنْ لِي كُفُوًا أَحَد»


(Allah Yang Maha Kuasa dan Yang Mulia berkata, "Anak Adam menafikan Aku dan dia tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian, dan dia menyalahgunakan Aku dan dia tidak mempunyai hak untuk berbuat demikian, merujuk kepada penafiannya terhadap Aku, itu adalah ucapannya: `Dia (Allah) tidak akan menciptakan aku seperti Dia telah menciptakan saya sebelum ini '. Tetapi penciptaannya lebih mudah daripada penciptaan asalnya, dan yang mengutuk-Ku, itu adalah firman-Nya:" Allah telah mengambil seorang anak lelaki. 'Tetapi saya adalah Yang Maha Mengetahui, saya tidak melahirkan, dan saya tidak lahir dan tidak ada yang sebanding dengan saya.' ') Ini adalah akhir dari Tafsir Surat Al-Ikhlas, dan semua pujian dan berkat adalah kerana Allah.










  

No comments:

Post a Comment

 
back to top