Wednesday, July 4, 2018

Surah 90 Al-Balad - سورة البلد (Dwibahasa)

0 Comments

Surah 90 Al-Balad - سورة البلد (Dwibahasa)




Yang diturunkan di MakkahCetakE-mel



Which was revealed in Makkah
PrintE-mail


﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ﴾


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
﴿لاَ أُقْسِمُ بِهَـذَا الْبَلَدِ - وَأَنتَ حِلٌّ بِهَـذَا الْبَلَدِ - وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ - لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَـنَ فِى كَبَدٍ - أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ - يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالاً لُّبَداً - أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ - أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ - وَلِسَاناً وَشَفَتَيْنِ - وَهَدَيْنَـهُ النَّجْدَينِ ﴾


(1. Tidak, saya bersumpah dengan bandar ini;) (2. Dan kamu bebas di bandar ini) 3. Dan oleh bapaknya dan apa yang dia bawa.) 4. Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia di Kabad. 5. Adakah dia berfikir bahawa tidak ada yang dapat mengalahkannya? 6. Dia berkata: "Saya telah membazir kekayaan dalam banyaknya!") 7. Apakah dia tidak melihatnya? dua mata) (9. Dan lidah dan dua bibir) (10. Dan ditunjukkan kepadanya dua cara)

(1. Nay! I swear by this city;) (2. And you are free in this city.) (3. And by the begetter and that which he begot.) (4. Verily, We have created man in Kabad.) (5. Does he think that none can overcome him) (6. He says: "I have wasted wealth in abundance!'') (7. Does he think that none sees him) (8. Have We not made for him two eyes) (9. And a tongue and two lips) (10. And shown him the two ways)



Bersumpah dengan Keutamaan Makkah dan Hal-hal Lain yang Manusia diciptakan dalam KesulitanCetakE-mel


Swearing by the Sanctity of Makkah and Other Things that Man was created in Hardship
PrintE-mail


Di sini Allah bersumpah dengan Makkah, Ibu Kota-kota, menangani penduduknya (selama bulan suci), bebas di kota ini untuk menarik perhatiannya pada pentingnya kesuciannya ketika rakyatnya berada dalam keadaan suci . Khusayf dilaporkan dari Mujahid;

Here Allah has sworn by Makkah, the Mother of the Towns, addressing its resident (during the non-sacred months,) free in this city in order to draw his attention to the significance of its sanctity when its people are in the state of sanctity. Khusayf reported from Mujahid;
﴿لاَ أُقْسِمُ بِهَـذَا الْبَلَدِ ﴾
(Tidak, saya bersumpah oleh bandar ini;) "Perkataan" La '' (Nay) merujuk kepada penghinaan terhadap mereka (Quraish). Saya bersumpah dengan bandar ini. '' Shabib bin Bishr meriwayatkan dari `Ikrimah, dari Ibn Abbas bahawa dia berkata,

(Nay! I swear by this city;) "The word "La'' (Nay) refers to the refutation against them (Quraish). I swear by this city.'' Shabib bin Bishr narrated from `Ikrimah, from Ibn `Abbas that he said,
﴿لاَ أُقْسِمُ بِهَـذَا الْبَلَدِ ﴾


(Tidak, saya bersumpah dengan bandar ini;) "Ini bermakna Makkah." Mengenai Ayah:

(Nay! I swear by this city;) "This means Makkah.'' Concerning the Ayah:
﴿وَأَنتَ حِلٌّ بِهَـذَا الْبَلَدِ ﴾


(Dan kamu bebas di bandar ini). Ibn Abbas bersabda, "Wahai Muhammad! Sesungguhnya kamu diperkenankan berperang di dalamnya." Seperti yang dilaporkan dari Sa`id bin Jubayr, Abu Salih, `Atiyah, Ad-Dahhak, Qatadah, As-Suddi dan Ibn Zayd, Al-Hasan Al-Basri berkata, "Allah telah menjadikannya (sahabat) untuk dia (Nabi) selama satu jam sehari. mereka mengatakan telah disebutkan dalam Hadis yang disepakati sebagai sahih. Di dalamnya Nabi berkata,

(And you are free in this city.) he (Ibn `Abbas) said, "O Muhammad! It is permissable for you to fight in it.'' Similar was reported from Sa`id bin Jubayr, Abu Salih, `Atiyah, Ad-Dahhak, Qatadah, As-Suddi and Ibn Zayd. Al-Hasan Al-Basri said, "Allah made it lawful (to fight in) for him (the Prophet ) for one hour of a day.'' The meaning of what they have said was mentioned in a Hadith that is agreed- upon as being authentic. In it the Prophet said,
«إِنَّ هَذَا الْبَلَدَ حَرَّمَهُ اللهُ يَوْمَ خَلَقَ السَّموَاتِ وَالْأَرْضَ، فَهُوَ حَرَامٌ بِحُرْمَةِ اللهِ إِلَى يَوْم الْقِيَامَةِ لَا يُعْضَدُ شَجَرُهُ وَلَا يُخْتَلَى خَلَاهُ، وَإِنَّمَا أُحِلَّتْ لِي سَاعَةٌ مِنْ نَهَارٍ، وَقَدْ عَادَتْ حُرْمَتُهَا الْيَوْمَ كَحُرْمَتِهَا بِالْأَمْسِ، أَلَا فَلْيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِب»


(Sesungguhnya Allah menjadikan kota ini kudus pada hari yang telah dijadikan-Nya langit dan bumi, maka itu adalah suci oleh kesucian Allah hingga hari kiamat. Pohon-pohonnya tidak boleh dicabut, dan semak-semak dan rumputnya tidak boleh dan tidak ada seorangpun yang dapat menolongnya, dan ia hanya dihalalkan bagi saya (untuk berperang) selama satu jam sehari, dan hari ini kesuciannya telah dikembalikan seperti yang berlaku pada hari ini. ) Dalam kata lain Hadis ini, beliau berkata,

(Verily, Allah made this city sacred on the Day that He created the heavens and the earth. Therefore, it is sacred by the sanctity of Allah until the Day of Judgement. Its trees should not be uprooted, and its bushes and grasses should not be removed. And it was only made lawful for me (to fight in) for one hour of a day. Today its sanctity has been restored just as it was sacred yesterday. So, let the one who is present inform those who are absent.) In another wording of this Hadith, he said,
«فَإِنْ أَحَدٌ تَرَخَّصَ بِقِتَالِ رَسُولِ اللهِ فَقُولُوا: إِنَّ اللهَ أَذِنَ لِرَسُولِهِ وَلَمْ يَأْذَنْ لَكُم»


(Jadi, jika ada orang yang cuba menggunakan pertempuran Rasulullah (menaklukkan Makkah) sebagai alasan (untuk bertempur di sana), maka katakan kepadanya bahawa Allah mengizinkannya untuk RasulNya dan Dia tidak membenarkannya untuk kamu.) Mengenai pernyataan Allah ,

(So, if anyone tries to use the fighting of the Messenger (to conquer Makkah) as an excuse (to fight there), then tell him that Allah permitted it for His Messenger and He has not permitted it for you.) Concerning Allah's statement,
﴿وَوَالِدٍ وَمَا وَلَدَ ﴾


Mujahid, Abu Salih, Qatadah, Ad-Dahhak, Sufyan Ath-Thawri, Sa`id bin Jubayr, As-Suddi, Al-Hasan Al-Basri, Khusayf, Shurahbil bin Sa `dan yang lainnya telah berkata," Maksudnya, oleh Adam, dan apa yang ditakdirkannya adalah anak-anaknya. "Pandangan ini yang dipilih oleh Mujahid dan para sahabatnya adalah baik dan kuat. Ini disokong oleh fakta bahawa Allah bersumpah oleh Ibu Kota-kota, tempat tinggalnya, maka sesudah itu Ia bersumpah dengan penduduknya, yaitu Adam, bapa manusia, dan anak-anaknya. Abu `Imran Al-Jawni berkata," Ia merujuk kepada Ibrahim dan keturunannya . '' Ibn Jarir mencatat pernyataan seperti Ibn Abi Hatim. Ibn Jarir lebih suka pandangan bahawa ia adalah umum dan merujuk kepada setiap bapa dan anak-anaknya. Makna ini juga boleh diterima. Allah berkata,

(And by the begetter and that which he begot.) Mujahid, Abu Salih, Qatadah, Ad-Dahhak, Sufyan Ath-Thawri, Sa`id bin Jubayr, As-Suddi, Al-Hasan Al-Basri, Khusayf, Shurahbil bin Sa`d and others have said, "Meaning, by the begetter, Adam, and that which he begot is his children.'' This view that Mujahid and his companions have chosen is good and strong. This is supported by the fact that Allah swears by the Mother of the Towns, which are dwellings. Then after it He swears by the dwellers therein, who is Adam, the father of mankind, and his children. Abu `Imran Al-Jawni said, "It refers to Ibrahim and his progeny.'' Ibn Jarir recorded this statement as did Ibn Abi Hatim. Ibn Jarir preferred the view that it is general and it refers to every father and his children. This meaning is also acceptable. Allah then says,
﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَـنَ فِى كَبَدٍ ﴾


(Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia di Kabad.) Ibnu Abi Najih dan Jurayj melaporkan dari `Ata, dari Ibn Abbas mengenai frasa` di Kabad ', "Dia diciptakan semasa dalam kesulitan. dia menyebutkan kelahirannya dan merebak giginya.Mujahid berkata,

(Verily, We have created man in Kabad.) Ibn Abi Najih and Jurayj reported from `Ata, from Ibn `Abbas concerning the phrase `in Kabad', "He was created while in hardship. Don't you see him'' Then he mentioned his birth and the sprouting of his teeth. Mujahid said,
﴿فِى كَبَدٍ﴾


(dalam Kabad.) "Setetes sperma, kemudian satu gumpalan, kemudian seketul daging, bertahan dalam ciptaannya. '' Mujahid kemudian berkata," Ini adalah sama dengan kenyataan Allah,

(in Kabad.) "A drop of sperm, then a clot, then a lump of flesh, enduring in his creation.'' Mujahid then said, "This is similar to Allah's statement,
﴿حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَوَضَعَتْهُ كُرْهاً﴾


(Ibunya bawa dia dengan kesulitan, dan dia membawanya keluar dengan kesusahan.) (46:15) dan dia menyusui dia dengan kesusahan, dan penghidupannya adalah kesusahan. Jadi dia bertahan semua ini. '' Sa`id bin Jubayr berkata,

(His mother bears him with hardship. And she brings him forth with hardship.) (46:15) and she breast-feeds him with hardship, and his livelihood is a hardship. So he endures all of this.'' Sa`id bin Jubayr said,
﴿لَقَدْ خَلَقْنَا الإِنسَـنَ فِى كَبَدٍ ﴾


"Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia di Kabad." "Dalam kesukaran dan mencari nafkah." Ikrimah berkata, "Dalam kesukaran dan penderitaan yang panjang." Qatadah berkata, "Dalam kesulitan." Dilaporkan dari Al-Hasan bahawa dia berkata, "Berterusan kesukaran dunia dengan kehidupan dan keterukan akhirat."

(Verily, We have created man in Kabad.) "In hardship and seeking livelihood.'' `Ikrimah said, "In hardship and long-suffering.'' Qatadah said, "In difficulty.'' It is reported from Al-Hasan that he said, "Enduring the hardships of the world by life and the severity of the Hereafter.''




Manusia diliputi oleh Allah dan KesejahteraanNyaCetakE-mel

Man is encompassed by Allah and His Bounties
PrintE-mail


Allah berfirman,

Allah says,
﴿أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴾


(Adakah dia berfikir bahawa tidak ada yang dapat mengalahkannya) Al-Hasan Al-Basri berkata,

(Does he think that none can overcome him) Al-Hasan Al-Basri said,
﴿أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴾


(Adakah dia berfikir bahawa tidak ada yang dapat mengalahkannya) "Maksudnya tidak ada yang dapat mengambil kekayaannya." Qatadah berkata,

(Does he think that none can overcome him) "Meaning no one is able to take his wealth.'' Qatadah said,
﴿أَيَحْسَبُ أَن لَّن يَقْدِرَ عَلَيْهِ أَحَدٌ ﴾


(Adakah dia berfikir bahawa tidak ada yang dapat mengalahkannya) "Anak Adam berfikir bahawa dia tidak akan ditanya mengenai kekayaan ini - bagaimana dia memperoleh dan bagaimana ia membelanjakannya." Allah berfirman:

(Does he think that none can overcome him) "The Son of Adam thinks that he will not be asked about this wealth of his -- how he earned and how he spent it.'' Allah said:
﴿يَقُولُ أَهْلَكْتُ مَالاً لُّبَداً ﴾


(Dia berkata: "Saya telah membuang kekayaan yang banyak!") Ini bermaksud, Anak Adam berkata, "Saya menghabiskan banyak kekayaan." Mujahid, Al-Hasan, Qatadah, As-Suddi dan lain-lain telah mengatakan ini .

(He says: "I have wasted wealth in abundance!'') This means, the Son of Adam says, "I spent an abundance of wealth.'' Mujahid, Al-Hasan, Qatadah, As-Suddi and others have said this.
﴿أَيَحْسَبُ أَن لَّمْ يَرَهُ أَحَدٌ ﴾


(Adakah dia berfikir bahawa tidak ada yang melihatnya) Mujahid berkata, "Adakah dia berfikir bahawa Allah, Yang Maha Kuasa dan Megah, tidak melihatnya." Yang lain di kalangan Salaf berkata sama seperti ini.

(Does he think that none sees him) Mujahid said, "Does he think that Allah, the Mighty and Majestic, does not see him.'' Others among the Salaf have said similar to this. Allah said;
﴿أَلَمْ نَجْعَل لَّهُ عَيْنَيْنِ ﴾


(Tidakkah Kami buat baginya dua mata) yang bermaksud, baginya untuk melihatnya.

(Have We not made for him two eyes) meaning, for him to see with them.
﴿وَلِسَاناً﴾


(Dan lidah) bermakna, untuk dia bercakap dengan, dan supaya dia dapat menyatakan apa yang ada di dalamnya.

(And a tongue) meaning, for him to speak with, and so that he can express that which is inside of him.
﴿وَشَفَتَيْنِ﴾


(dan dua bibir) Untuk membantu dia dengan bercakap, makan makanan, dan mencantikkan wajahnya dan mulutnya.










(and two lips) In order to help him with speaking, eating food, and beautifying his face and his mouth.

 



Keupayaan untuk membezakan antara Baik dan Buruk juga merupakan BerkahCetakE-mel


The Ability to distinguish between Good and Evil is also a Blessing
PrintE-mail


﴿وَهَدَيْنَـهُ النَّجْدَينِ ﴾


(Dan ditunjukkan kepadanya dua cara) Ini merujuk kepada dua jalan. Sufyan Ath-Thawri meriwayatkan dari `Asim, dari Zirr, dari` Abdullah bin Mas`ud bahawa dia berkata,

(And shown him the two ways) This refers to the two paths. Sufyan Ath-Thawri narrated from `Asim, from Zirr, from `Abdullah bin Mas`ud that he said,
﴿وَهَدَيْنَـهُ النَّجْدَينِ ﴾


(Dan diperlihatkan kepadanya dua cara) "Yang baik dan kejahatan." Seperti yang telah dilaporkan dari Ali, Ibnu Abbas, Mujahid, 'Ikrimah, Abu Wa'il, Abu Salih, Muhammad bin Ka`b, Ad-Dahhak, dan `Ata 'Al-Khurasani antara lain. Sama dengan Ayah ini adalah pernyataan Allah,

(And shown him the two ways) "The good and the evil.'' Similar to this has been reported from `Ali, Ibn `Abbas, Mujahid, `Ikrimah, Abu Wa'il, Abu Salih, Muhammad bin Ka`b, Ad-Dahhak, and `Ata' Al-Khurasani among others. Similar to this Ayah is Allah's statement,
﴿إِنَّا خَلَقْنَا الإِنسَـنَ مِن نُّطْفَةٍ أَمْشَاجٍ نَّبْتَلِيهِ فَجَعَلْنَـهُ سَمِيعاً بَصِيراً - إِنَّا هَدَيْنَـهُ السَّبِيلَ إِمَّا شَاكِراً وَإِمَّا كَفُوراً ﴾


(Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari Nutfah Amshaj, untuk mencobanya, maka Kami menjadikan dia pendengar dan pelihat. Sesungguhnya Kami telah memperlihatkan jalan kepadanya, sama ada dia bersyukur atau tidak bersyukur. (76: 2-3)

(Verily, We have created man from Nutfah Amshaj, in order to try him: so We made him hearer and seer. Verily, We showed him the way, whether he be grateful or ungrateful.) (76:2-3)
﴿فَلاَ اقتَحَمَ الْعَقَبَةَ - وَمَآ أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ - فَكُّ رَقَبَةٍ - أَوْ إِطْعَامٌ فِى يَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ - يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ - أَوْ مِسْكِيناً ذَا مَتْرَبَةٍ - ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْمَرْحَمَةِ - أُوْلَـئِكَ أَصْحَـبُ الْمَيْمَنَةِ - وَالَّذِينَ كَفَرُواْ بِـَايَـتِنَا هُمْ أَصْحَـبُ الْمَشْـَمَةِ - عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةُ ﴾


(11. Tetapi dia tidak cuba melewati laluan yang curam.) (12. Dan apa yang akan membuat anda tahu laluan yang curam) (13. Membebaskan leher) (14. Atau memberi makanan dalam sehari penuh dari Masghabah,) (15. Untuk seorang anak yatim dekat kerabat). (16. Atau kepada seorang Miskin yang menepuk debu.) (17. Kemudian dia menjadi salah satu dari mereka yang percaya dan saling mengesyorkan kepada kesabaran, (18) Mereka itulah orang-orang yang benar. (19) Tetapi orang-orang yang kafir dalam Ayat Kami, mereka adalah orang-orang yang ada di Kiri.) (20. Di atas mereka api akan Mu'sadah.





(11. But he has not attempted to pass on the path that is steep.) (12. And what will make you know the path that is steep) (13. Freeing a neck) (14. Or giving food in a day full of Masghabah,) (15. To an orphan near of kin.) (16. Or to a Miskin cleaving to dust.) (17. Then he became one of those who believed and recommended one another to patience, and recommended one another to compassion.) (18. They are those on the Right,) (19. But those who disbelieved in Our Ayat, they are those on the Left.) (20. Upon them Fire will Mu'sadah.)

 



Dorongan untuk melintasi Jalan KebaikanCetakE-mel


The Encouragement to traverse upon the Path of Goodness
PrintE-mail


Ibn Zayd berkata,

Ibn Zayd said,
﴿فَلاَ اقتَحَمَ الْعَقَبَةَ ﴾


(Tetapi dia tidak cuba melewati jalan yang curam.) "Ini bermakna dia tidak akan melintasi jalan yang mengandungi keselamatan dan kebaikan Kemudian Dia menerangkan jalan ini dengan berkata,

(But he has not attempted to pass on the path that is steep.) "This means, will he not traverse upon the path which contains salvation and good Then He explains this path by his saying,
﴿وَمَآ أَدْرَاكَ مَا الْعَقَبَةُ - فَكُّ رَقَبَةٍ أَوْ إِطْعَامٌ﴾


(Dan apa yang akan membuat kamu tahu jalan yang curam Membebaskan leher atau memberikan makanan.) '' Imam Ahmad mencatat dari Sa`id bin Marjanah bahawa dia mendengar Abu Hurairah berkata bahawa Rasulullah berkata,

(And what will make you know the path that is steep Freeing a neck, or giving food.)'' Imam Ahmad recorded from Sa`id bin Marjanah that he heard Abu Hurayrah saying that the Messenger of Allah said,
«مَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً مُؤمِنَةً أَعْتَقَ اللهُ بِكُلِّ إِرْبٍ أَيْ عُضْوٍ مِنْهَا إِرْبًا مِنْهُ مِنَ النَّارِ حَتْى إِنَّهُ لَيُعْتِقُ بِالْيَدِ الْيَدَ، وَبِالرِّجْلِ الرِّجْلَ، وَبِالْفَرْجِ الْفَرْج»


(Barangsiapa yang membebaskan seorang hamba yang beriman, Allah akan membebaskan diri dari tiap-tiap anggota (dari hamba) salah satu anggota badannya dari Neraka. Sejauh ini, Allah akan membebaskan tangan untuk tangan, kaki untuk kaki , dan bahagian peribadi untuk bahagian peribadi.) `Ali bin Al-Husain kemudian berkata (kepada Sa`id)," Adakah kamu mendengarnya dari Abu Hurairah? "Sa'id menjawab," Ya. "Kemudian Ali bin Al-Husayn berkata kepada budak budak yang dimilikinya yang paling cepat hamba-hambanya, "Panggil Mutarrif!" Jadi, ketika hamba itu dibawa ke hadapannya, dia berkata, "Pergilah, kerana kamu bebas untuk Malaikat Allah." 'Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidhi, An-Nasa'i, semuanya mencatat hadith ini dari Sa`id bin Marjanah. Imam Ahmad mencatat dari 'Amr bin Abasah bahawa Nabi berkata,

(Whoever frees a believing slave, Allah will free for every limb (of the slave) one of his limbs from the Fire. This is to such an extent that He (Allah) will free a hand for a hand, a leg for a leg, and a private part for a private part.) `Ali bin Al-Husayn then said (to Sa`id), "Did you hear this from Abu Hurayrah'' Sa`id replied, "Yes.'' Then `Ali bin Al-Husayn said to a slave boy that he owned who was the swiftest of his servants, "Call Mutarrif!'' So when the slave was brought before him he said, "Go, for you are free for the Face of Allah.'' Al-Bukhari, Muslim, At-Tirmidhi, An-Nasa'i, all recorded this Hadith from Sa`id bin Marjanah. Imam Ahmad recorded from `Amr bin `Abasah that the Prophet said,
«مَنْ بَنَى مَسْجِدًا لِيُذْكَرَ اللْهُ فِيهِ بَنَى اللْهُ لَهُ بَيْتًا فِي الْجَنَّةِ وَمَنْ أَعْتَقَ نَفْسًا مُسْلِمَةً كَانَتْ فِدْيَتَهُ مِنْ جَهَنَّمَ وَمَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي الْإِسْلَامِ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَة»


(Sesiapa yang membina masjid supaya Allah diingat di dalamnya, Allah akan membina sebuah rumah baginya di Syurga, dan sesiapa yang membebaskan seorang muslim, maka ia akan menjadi tebusannya dari Neraka dan sesiapa yang tumbuh kelabu dalam Islam, maka ia akan Menurut cahaya yang lain, Ahmad mencatat dari Abu Umamah, yang melaporkan dari `Amr bin Abasah bahawa As-Sulami berkata kepadanya," Katakanlah hadis kepada kami yang kamu dengar dari Rasul Allah, tanpa sebarang kekurangan atau kesilapan. '' Beliau (`Amr) berkata," Saya mendengar dia berkata,

(Whoever builds a Masjid so that Allah may be remembered in it, Allah will build a house for him in Paradise; and whoever frees a Muslim person, then it will be his ransom from Hell; and whoever grows grey in Islam, then it will be a light for him on the Day of Judgement.) According to another route of transmission, Ahmad recorded from Abu Umamah, who reported from `Amr bin `Abasah that As-Sulami said to him, "Narrate a Hadith to us that you heard from the Messenger of Allah , without any deficiency or mistakes.'' He (`Amr) said, "I heard him saying,
«مَنْ وُلِدَ لَهُ ثَلَاثَةُ أَوْلَادٍ فِي الْإِسْلَامِ فَمَاتُوا قَبْلَ أَنْ يَبْلُغُوا الْحِنْثَ أَدْخَلَهُ اللهُ الْجَنَّةَ بِفَضْلِ رَحْمَتِهِ إِيَّاهُمْ، وَمَنْ شَابَ شَيْبَةً فِي سَبِيلِ اللهِ كَانَتْ لَهُ نُورًا يَوْمَ الْقِيَامَةِ، وَمَنْ رَمَى بِسَهْم فِي سَبِيلِ اللهِ بَلَغَ بِهِ الْعَدُوَّ أَصَابَ أَوْ أَخْطَأَ كَانَ لَهُ عِتْقُ رَقَبَةٍ، وَمَنْ أَعْتَقَ رَقَبَةً مُؤْمِنَـةً أَعْتَقَ اللهُ بِكُلِّ عُضْوٍ مِنْهُ عُضْوًا مِنْهُ مِنَ النَّارِ، وَمَنْ أَنْفَقَ زَوْجَيْنِ فِي سَبِيلِ اللهِ فَإِنَّ لِلْجَنَّةِ ثَمَانِيَةَ أَبْوَابٍ يُدْخِلُهُ اللهُ مِنْ أَيِّ بَابٍ شَاءَ مِنْهَا»


(Sesiapa yang mempunyai tiga orang anak yang lahir padanya dalam Islam, dan mereka mati sebelum mencapai usia akil baligh, Allah akan memasuki Syurga dengan rahmat-Nya kepada mereka. Dan barangsiapa yang tumbuh kelabu di jalan Allah (memerangi Jihad), maka ia akan menjadi cahaya baginya pada hari kiamat dan sesiapa yang menembak anak panah di jalan Allah (memerangi Jihad) yang sampai kepada musuh, sama ada ia tersentuh atau terlewat, dia akan mendapat pahala membebaskan hamba. dan membebaskan seorang hamba yang beriman, maka Allah akan membebaskan setiap anggota dari api untuk tiap-tiap anggota yang dipunyai oleh hamba. Dan barangsiapa yang menggunakan dua binatang berkuda di jalan Allah (untuk memerangi Jihad) maka sesungguhnya Syurga mempunyai lapan pintu, dan Allah akan membolehkan dia memasuki salah satu darinya.) '' Ahmad mencatat hadith ini dari laluan transmisi yang baik dan kuat, dan semua pujian adalah kerana Allah. Allah berfirman,

(Whoever has three children born to him in Islam, and they die before reaching the age of puberty, Allah will enter him into Paradise by virtue of His mercy to them. And whoever grows gray in the way of Allah (fighting Jihad), then it will be a light for him on the Day of Judgement. And whoever shoots an arrow in the way of Allah (fighting Jihad) that reaches the enemy, whether it hits or misses, he will get the reward of freeing a slave. And whoever frees a believing slave, then Allah will free each of his limbs from the Fire for every limb that the slave has. And whoever equipped two riding animals in the way of Allah (for fighting Jihad), then indeed Paradise has eight gates, and Allah will allow him to enter any of them he choses.)'' Ahmad recorded this Hadith from different routes of transmission that are good and strong, and all praise is due to Allah.Allah said,
﴿أَوْ إِطْعَامٌ فِى يَوْمٍ ذِى مَسْغَبَةٍ ﴾


Ibn Abbas berkata, "Kelaparan." Ikrimah, Mujahid, Ad-Dahhak, Qatadah dan lain-lain semuanya berkata demikian. Kata 'Saghb' bermaksud kelaparan. berkata,


(Or giving food in a day full of Masghabah,) Ibn `Abbas said, "Of hunger.'' `Ikrimah, Mujahid, Ad-Dahhak, Qatadah and others all said the same. The word `Saghb' means hunger. Then Allah says,
﴿يَتِيماً﴾


(Untuk anak yatim piatu), dia memberikan makanan pada hari seperti ini kepada anak yatim piatu.

(To an orphan) meaning, he gives food on a day like this to an orphan.
﴿ذَا مَقْرَبَةٍ﴾


Maksudnya, siapa yang mempunyai hubungan dengannya. Ibn Abbas, 'Ikrimah, Al-Hasan, Ad-Dahhak dan As-Suddi berkata semuanya. Ini sama dengan apa yang berkaitan dengan hadis yang dikutip oleh Imam Ahmad atas kewibawaan Salman bin `Amir yang berkata bahawa dia mendengar Rasulullah SAW bersabda,


(near of kin.) meaning, who is related to him. Ibn `Abbas, `Ikrimah, Al-Hasan, Ad-Dahhak and As-Suddi all said this. This is similar to what was related in a Hadith that was collected by Imam Ahmad on the authority of Salman bin `Amir who said that he heard the Messenger of Allah say,
«الصَّدَقَةُ عَلَى الْمِسْكِينِ صَدَقَةٌ وَعَلَى ذِي الرَّحِمِ اثْنَتَانِ: صَدَقَةٌ وَصِلَة»
(Amal yang diberikan kepada orang miskin dikira sebagai satu amal, sedangkan jika diberikan kepada saudara, ia dihitung sebagai dua: amal dan menghubungkan ikatan (kekerabatan).) At-Tirmidhi dan An-Nasa'i keduanya mencatat ini Hadis dan rantai riwayatnya adalah sahih. Kemudian Allah berfirman,

(Charity given to the poor person is counted as one charity, while if it is given to a relative it is counted as two: charity and connecting the ties (of kinship).) At-Tirmidhi and An-Nasa'i both recorded this Hadith and its chain of narration is authentic. Then Allah says,
﴿أَوْ مِسْكِيناً ذَا مَتْرَبَةٍ ﴾


(Atau kepada orang Miskin berpecah kepada habuk (Dha Matrabah).) Maksudnya, miskin, sengsara, dan berpaut pada kotoran. Ini bermakna mereka yang berada dalam keadaan miskin. Ibn Abbas berkata, "Dha Matrabah adalah orang yang sedih di jalanan dan yang tidak mempunyai rumah atau apa-apa lagi untuk melindunginya terhadap tanah."

(Or to a Miskin cleaving to dust (Dha Matrabah).) meaning, poor, miserable, and clinging to the dirt. It means those who are in a state of destitution. Ibn `Abbas said, "Dha Matrabah is that who is dejected in the street and who has no house or anything else to protect him against the dirt.'' Allah said;
﴿ثُمَّ كَانَ مِنَ الَّذِينَ ءَامَنُواْ﴾



(Kemudian dia menjadi salah satu dari orang-orang yang beriman), maka, dengan sifat-sifat yang indah dan murni ini, ia adalah orang percaya dalam hatinya, mencari pahala dari Allah. Ini adalah seperti yang Allah katakan,

(Then he became one of those who believed) meaning, then, along with these beautiful and pure characteristics, he was a believer in his heart, seeking the reward of that from Allah. This is as Allah says,
﴿وَمَنْ أَرَادَ الاٌّخِرَةَ وَسَعَى لَهَا سَعْيَهَا وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَأُولَـئِكَ كَانَ سَعْيُهُم مَّشْكُورًا ﴾


(Dan sesiapa yang menghendaki akhirat dan berusaha untuk melakukannya, dengan usaha yang diperlukan untuknya semasa ia beriman, maka itulah orang-orang yang berusaha bersungguh-sungguh.) (17:19) Allah juga berfirman,

(And whoever desires the Hereafter and strives for it, with the necessary effort due for it while he is believer, then such are the ones whose striving shall be appreciated.) (17:19) Allah also says,
﴿مَنْ عَمِلَ صَـلِحاً مِّن ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ﴾


(Sesiapa yang beramal soleh - sama ada lelaki atau perempuan - ketika menjadi seorang mukmin sejati ....) (16:97) Allah berfirman,

(Whoever works righteousness -- whether male or female -- while being a true believer....) (16:97) Allah says,
﴿وَتَوَاصَوْاْ بِالصَّبْرِ وَتَوَاصَوْاْ بِالْمَرْحَمَةِ﴾



Maksudnya, dia adalah dari orang-orang yang beriman yang bekerja dengan perbuatan yang benar, dan saling menasehati untuk bersabar dengan kemudaratan orang-orang, dan mengasihani mereka. Ini sama dengan apa yang berkaitan dengan hadith yang mulia,

(and recommended one another to patience, and recommended one another to compassion.) meaning, he was from the believers who worked righteous deeds, and advised each other to be patient with the harms of the people, and to be merciful with them. This is similar to what has been related in the noble Hadith,
«الرَّاحِمُونَ يَرْحَمُهُمُ الرَّحْمنُ، ارْحَمُوا مَنْ فِي الْأَرْضِ يَرْحَمْكُمْ مَنْ فِي السَّمَاء»


(Orang-orang yang berbelas kasihan akan dilayan dengan belas kasihan oleh Yang Maha Pemurah (Maha Mengasihani). Jadilah belas kasihan kepada mereka yang ada di bumi dan Dia yang berada di atas langit akan mengasihani kamu.) Di dalam hadith lain,

(The merciful people will be treated with mercy by the Most Merciful (Allah). Be merciful to those who are on the earth and He Who is above the heavens will be merciful to you.) In another Hadith he said,
«لَا يَرْحَمُ اللهُ مَنْ لَا يَرْحَمِ النَّاس»


(Allah tidak akan mengasihani sesiapa yang tidak mengasihani manusia.) Abu Dawud mencatat dari `Abdullah bin` Amr bahawa beliau telah meriwayatkan (daripada Nabi)

(Allah will not be merciful with whoever is not merciful with the people.) Abu Dawud recorded from `Abdullah bin `Amr that he narrated (from the Prophet ),
«مَنْ لَمْ يَرْحَمْ صَغِيرَنَا وَيَعْرِفْ حَقَّ كَبِيرِنَا فَلَيْسَ مِنَّا»


(Sesiapa yang tidak memperlihatkan belas kasihan kepada anak-anak kita, ataupun dia mengakui hak orang tua kita, maka dia bukanlah dari kita.) Kemudian Allah berfirman,

(Whoever does not show mercy to our children, nor does he recognize the right of our elders, then he is not of us.) Then Allah says,
﴿أُوْلَـئِكَ أَصْحَـبُ الْمَيْمَنَةِ ﴾


(Mereka adalah orang-orang yang betul,), mereka yang mempunyai ciri-ciri ini adalah sahabat Tangan Kanan.

(They are those on the Right,) meaning, those who have these characteristics are the companions of the Right Hand.

 



 

Para sahabat tangan kiri dan balasan merekaCetakE-mel


The Companions of the Left Hand and Their Recompense
PrintE-mail


Kemudian Allah berfirman,

Then Allah says,
﴿وَالَّذِينَ كَفَرُواْ بِـَايَـتِنَا هُمْ أَصْحَـبُ الْمَشْـَمَةِ ﴾


(Tetapi orang-orang yang kafir dalam Ayat Kami, mereka adalah orang-orang yang ada di Kiri.) Maksudnya, sahabat-sahabat tangan Kiri.


(But those who disbelieved in Our Ayat, they are those on the Left.) meaning, the companions of the Left Hand.
﴿عَلَيْهِمْ نَارٌ مُّؤْصَدَةُ ﴾
(Pada mereka api akan Mu'sadah.) Maksudnya, ia akan disegel ke atas mereka dan tidak akan ada cara bagi mereka untuk mengelakkannya, dan tidak akan ada jalan keluar. Abu Hurayrah, Ibn Abbas, Ikrimah, Sa`id bin Jubayr, Mujahid, Muhammad bin Ka`b Al-Qurazi, `Atiyah Al-'Awfi, Al-Hasan, Qatadah dan As-Suddi,

(Upon them Fire will Mu'sadah.) meaning, it will be sealed over them and there will be no way for them to avoid it, nor will they have any way out. Abu Hurayrah, Ibn `Abbas, `Ikrimah, Sa`id bin Jubayr, Mujahid, Muhammad bin Ka`b Al-Qurazi, `Atiyah Al-`Awfi, Al-Hasan, Qatadah and As-Suddi, all said,
﴿مُّؤْصَدَةُ﴾

(Mu'sadah.) "Ini bermakna ditutup. '' Ibn Abbas berkata," Pintunya akan ditutup. '' Ad-Dahhak berkata,

(Mu'sadah.) "This means shut.'' Ibn `Abbas said, "Its doors will be closed.'' Ad-Dahhak said,
﴿مُّؤْصَدَةُ﴾

(Mu'sadah.) "Ia akan dimeterai di atasnya dan ia tidak akan mempunyai pintu." Qatadah berkata,

(Mu'sadah.) "It will be sealed over them and it will have no door.'' Qatadah said,
﴿مُّؤْصَدَةُ﴾






(Mu'sadah.) "Ia akan ditutup dan tidak ada cahaya di dalamnya, tidak ada celah (melarikan diri), dan tidak ada jalan keluar untuk selama-lamanya." Ini adalah akhir dari Tafsir dari Surat Al-Balad, dan semua pujian dan berkat adalah kerana Allah.

(Mu'sadah.) "It will be shut and there will be no light in it, no crevice (escape), and no way out of it forever.'' This is the end of the Tafsir of Surat Al-Balad, and all praise and blessings are due to Allah.


  

No comments:

Post a Comment

 
back to top