Kemudian Allah berfirman,
﴿وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴾
(Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikan kepadamu supaya kamu bersenang-senang.) Maksudnya, di tempat akhir Allah akan memberi kepadanya sehingga Dia berkenan kepadanya tentang pengikut-pengikutnya, dan apa yang telah disediakan-Nya untuknya dari kemurahan-Nya. Dari sini akan menjadi Sungai Al-Kawthar, yang akan mempunyai kubah mutiara berlubang di tebingnya, dan lumpur di tebingnya akan menjadi perkebunan kuat kasturi, seperti yang akan disebutkan. Imam Abu 'Amr Al-Awza` telah mencatatkan bahawa Ibnu Abbas berkata, "Rasulullah saw telah diperlihatkan apa yang akan diberkati oleh Ummah selepasnya, harta karun, maka dia gembira dengan itu.
﴿وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴾
(Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberi kamu supaya kamu bersenang-senang.) Maka Allah akan memberikan kepadanya syurga satu juta istana, dan tiap-tiap istana akan memuat apa saja yang dikehendakinya isteri dan hamba-hamba. " Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim dari laluannya. Riwayat penyerahan ini adalah sahih kepada Ibn Abbas, dan pernyataan-pernyataan seperti ini hanya boleh dikatakan dari yang adalah Tawqif.
Nikmat yang banyak di akhirat sedang menunggu Rasulullah | | |
| | |
Kemudian Allah berfirman,
|
﴿وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴾
(Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberikan kepadamu supaya kamu bersenang-senang.) Maksudnya, di tempat akhir Allah akan memberi kepadanya sehingga Dia berkenan kepadanya tentang pengikut-pengikutnya, dan apa yang telah disediakan-Nya untuknya dari kemurahan-Nya. Dari sini akan menjadi Sungai Al-Kawthar, yang akan mempunyai kubah mutiara berlubang di tebingnya, dan lumpur di tebingnya akan menjadi perkebunan kuat kasturi, seperti yang akan disebutkan. Imam Abu 'Amr Al-Awza` telah mencatatkan bahawa Ibnu Abbas berkata, "Rasulullah saw telah diperlihatkan apa yang akan diberkati oleh Ummah selepasnya, harta karun, maka dia gembira dengan itu.
﴿وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى ﴾
(Dan sesungguhnya Tuhanmu akan memberi kamu supaya kamu bersenang-senang.) Maka Allah akan memberikan kepadanya syurga satu juta istana, dan tiap-tiap istana akan memuat apa saja yang dikehendakinya isteri dan hamba-hamba. " Ibn Jarir dan Ibn Abi Hatim dari laluannya. Riwayat penyerahan ini adalah sahih kepada Ibn Abbas, dan pernyataan-pernyataan seperti ini hanya boleh dikatakan dari yang adalah Tawqif.
|
Sebutkan sebahagian dari nikmat-nikmat Allah di atas Rasul yang menunaikan nikmat-Nya kepada Rasul-Nya | | |
| | |
﴿أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً فَآوَى ﴾
(Dia tidak menemui kamu anak yatim dan memberi perlindungan kepada anda) Ini merujuk kepada kenyataan bahawa bapanya mati ketika ibunya masih hamil dengannya, dan ibunya, Aminah binti Wahb meninggal ketika dia berusia enam tahun. Selepas ini dia berada di bawah penjagaan kakeknya, 'Abdul-Muttalib, sehingga dia mati ketika Muhammad berumur lapan tahun. Kemudian pamannya, Abu Talib mengambil tanggungjawab untuknya dan terus melindunginya, membantunya, memuliakan statusnya, menghormatinya, dan menahan orang-orangnya daripada mencederakannya ketika berusia empat puluh tahun dan Allah menugaskannya dengan kenabian. Walaupun demikian, Abu Talib terus mengikuti agama kaumnya, menyembah berhala. Semua ini berlaku melalui ketetapan Allah dan ketetapan-Nya yang paling baik. Sehingga Abu Talib meninggal dunia dalam masa yang singkat sebelum Hijrah. Selepas ini (kematian Abu Talib) orang-orang yang bodoh dan jahil dari Quraisy mulai menyerangnya, maka Allah memilih baginya untuk bermigrasi dari mereka ke bandar Al-Aws dan Al-Khazraj di antara orang-orang yang menolongnya (di Al- Madinah). Allah menyebabkan Sunnahnya tersebar dengan cara yang paling sempurna dan lengkap. Kemudian, ketika ia tiba di kota mereka, mereka memberinya perlindungan, membantunya, mempertahankannya dan berperang di hadapannya (dengan musuh-musuh Islam) - semoga Allah reda dengan mereka semua. Semua ini adalah dari perlindungan Allah baginya, menjaga dia dan menjaga dia. Kemudian Allah berfirman,
﴿وَوَجَدَكَ ضَآلاًّ فَهَدَى ﴾
(Dia mendapati kamu tidak menyedari dan menuntun kamu) Ini sama dengan kata Allah,
﴿وَكَذَلِكَ أَوْحَيْنَآ إِلَيْكَ رُوحاً مِّنْ أَمْرِنَا مَا كُنتَ تَدْرِى مَا الْكِتَـبُ وَلاَ الإِيمَـنُ وَلَـكِن جَعَلْنَـهُ نُوراً نَّهْدِى بِهِ مَن نَّشَآءُ مِنْ عِبَادِنَا﴾
(Dan demikianlah Kami telah mengutus kepadamu Ruh dari perintah Kami, kamu tidak mengetahui apa yang diturunkan oleh Kitab (Al-Quran) dan tidak ada kepercayaan (iman) melainkan Kami jadikan padanya cahaya yang Kami hantarkan kepada sesiapa dari hamba-hamba Kami. 52) Allah berfirman,
﴿وَوَجَدَكَ عَآئِلاً فَأَغْنَى ﴾
(Dan Dia telah menjumpai kamu miskin dan menjadikan kamu kaya) yang bermaksud: "Kamu orang miskin yang mempunyai tanggungan, maka Allah menjadikan kamu kaya dan bebas daripada yang lain selain Dia." Oleh itu, Allah menggabungkan dua kedudukannya: orang yang miskin dan sabar, dan orang yang kaya dan bersyukur. Dalam Dua Sahih itu telah dirakamkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
X
«لَيْسَ الْغِنَى عَنْ كَثْرَةِ الْعَرَضِ، وَلَكِنَّ الْغِنَى غِنَى النَّفْس»
(Dan Dia telah menjumpai kamu miskin dan menjadikan kamu kaya) yang bermaksud: "Kamu orang miskin yang mempunyai tanggungan, maka Allah menjadikan kamu kaya dan bebas daripada yang lain selain Dia." Oleh itu, Allah menggabungkan dua kedudukannya: orang yang miskin dan sabar, dan orang yang kaya dan bersyukur. Dalam Dua Sahih itu telah dirakamkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
(Kekayaan tidak ditentukan oleh banyak harta benda, tetapi kekayaan adalah kekayaan jiwa.) Dalam Sahih Muslim, dicatatkan dari `Abdullah bin` Amr bahawa Rasulullah saw bersabda,
X
«قَدْ أَفْلَحَ مَنْ أَسْلَمَ وَرُزِقَ كَفَافًا وَقَنَّعَهُ اللهُ بِمَا آتَاه»
(Dan Dia telah menjumpai kamu miskin dan menjadikan kamu kaya) yang bermaksud: "Kamu orang miskin yang mempunyai tanggungan, maka Allah menjadikan kamu kaya dan bebas daripada yang lain selain Dia." Oleh itu, Allah menggabungkan dua kedudukannya: orang yang miskin dan sabar, dan orang yang kaya dan bersyukur. Dalam Dua Sahih itu telah dirakamkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
(Kekayaan tidak ditentukan oleh banyak harta benda, tetapi kekayaan adalah kekayaan jiwa.) Dalam Sahih Muslim, dicatatkan dari `Abdullah bin` Amr bahawa Rasulullah saw bersabda,
(Sesiapa yang menerima Islam, disediakan dengan keperluan asasnya, dan Allah menjadikan dia puas dengan apa yang telah diberikan kepadanya, maka dia akan berjaya.)
|
Bagaimanakah seharusnya Bounty ini dapat dijawab | | |
| | |
Kemudian Allah berfirman,
|
﴿فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلاَ تَقْهَرْ ﴾
(Oleh itu, janganlah kamu memperlakukan anak yatim dengan penindasan.) Maksudnya, 'seperti kamu anak yatim dan Allah melindungi kamu, maka janganlah menindas anak yatim'. Dengan kata lain, 'jangan memalukannya, menghina atau menghina dia.Sebaliknya, anda harus baik hati dan lembut kepadanya. ' Qatadah berkata, "Jadilah seperti seorang ayah yang sayang kepada anak yatim."
X
﴿وَأَمَّا السَّآئِلَ فَلاَ تَنْهَرْ ﴾
X
(Dan janganlah kamu menafikan sesiapa yang meminta.) Maksudnya, sebagaimana kamu sesat dan Allah memberi petunjuk kepadamu, maka janganlah kamu mencemooh orang yang meminta ilmu pengetahuan untuk mendapat petunjuk. Ibnu Ishaq berkata,
﴿وَأَمَّا السَّآئِلَ فَلاَ تَنْهَرْ ﴾
(Dan janganlah orang yang meminta.) "Ini bermakna jangan menjadi penindas, sombong, jahat, atau maknanya yang lemah di kalangan hamba Allah." Qatadah berkata, "Ini bermakna memberi respons kepada orang miskin dengan rahmat dan kelembutan."
﴿وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ ﴾
(Demikianlah rahmat Tuhanmu). Maksudnya: Sama seperti kamu miskin dan memerlukan, dan Allah menjadikan kamu kaya, maka berikanlah pertolongan Allah kepadamu. Abu Dawud mencatat dari Abu Hurairah bahawa Nabi berkata,
«لَا يَشْكُرُ اللهَ مَنْ لَا يَشْكُرُ النَّاس»
(Sesiapa yang tidak bersyukur kepada manusia, maka dia tidak bersyukur kepada Allah.) At-Tirmidhi juga mencatat Hadis ini dan dia berkata, "Sahih." Abu Dawud mencatat dari Jabir bahawa Nabi berkata,
«مَنْ أُبْلِيَ بَلَاءً فَذَكَرَهُ فَقَدْ شَكَرَهُ، وَمَنْ كَتَمَهُ فَقَدْ كَفَرَه»
(Siapa yang mengalahkan beberapa ujian (iaitu malapetaka) dan menyebutnya (kepada orang lain), maka sesungguhnya dia bersyukur. Dan sesiapa yang menyembunyikannya, maka sesungguhnya dia tidak bersyukur.) Abu Dawud bersendirian dalam merakamkan hadith ini. Ini adalah akhir dari Tafsir Surat Ad-Duha, dan kepada Allah adalah segala pujian dan syukur.
|
|
No comments:
Post a Comment