Monday, July 2, 2018

Surah 105 Al-Fiil - سورة الفيل (Melayu)

0 Comments

Surah 105 Al-Fiil - سورة الفيل (Dwibahasa)


Yang diturunkan di MakkahCetakE-mel






﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ﴾


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَـبِ الْفِيلِ - أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِى تَضْلِيلٍ - وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ - تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ - فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولِ ﴾

(1. Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu berurusan dengan Pemilik Gajah)? 2. Tidakkah Dia membuat plot mereka sesat? (3) Dan Dia mengutuskan burung-burung di antara mereka dengan binatang ternak (Ababil). Menyerang mereka dengan batu-batu Sijjil.) 5. Dan Dia menjadikan mereka seperti Asf, Ma'kul.) Ini adalah salah satu kebaikan yang Allah lakukan untuk kaum Quraisy.Dia menyelamatkan mereka dari Orang Gajah yang telah cuba merobohkan Ka'bah dan menghapus semua jejak kewujudannya.Allah memusnahkan mereka, mengalahkan mereka, menggagalkan rancangan mereka, membuat usaha mereka dengan sia-sia dan menghantar mereka kembali diserang. Mereka adalah orang-orang yang beragama Kristian, dan oleh itu, agama mereka lebih dekat dengan Agama yang Benar (Islam) daripada penyembahan berhala orang Quraisy. Walau bagaimanapun, ini adalah cara memberi tanda dan mempersiapkan jalan bagi kedatangan Rasulullah. Sesungguhnya dia dilahirkan pada tahun yang sama mengikut pendapat yang paling popular. Maka lidah takdir berkata, "Kami tidak akan membantu kamu, wahai orang-orang Quraisy, kerana status kamu yang ada di kalangan orang-orang Etiopia (Abyssinian), kami hanya membantu anda untuk mempertahankan Rumah Kuno (Ka` bah), yang Kami akan menghormati, membesarkan, dan menghormati dengan menghantar Nabi yang tidak berilmu, Muhammad, kesudahan semua nabi. ''


Ringkasan Kisah Rakyat Gajah
CetakE-mel




Inilah kisah rakyat Gajah, secara ringkas, dan diringkaskan. Ia telah disebutkan dalam kisah Rakyat Ditch yang Dhu Nuas, raja terakhir Himyar, seorang politeis - adalah orang yang memerintahkan membunuh Orang Ditch. Mereka adalah orang Kristian dan jumlah mereka adalah kira-kira dua puluh ribu. Tiada seorang pun daripada mereka kecuali seorang lelaki bernama Daws Dhu Tha`laban melarikan diri. Dia melarikan diri ke Ash-Sham di mana dia mencari perlindungan dari Kaisar, kaisar Ash-Sham, yang juga seorang Kristian. Caesar menulis kepada An-Najashi, raja Ethiopia (Abyssinia), yang lebih dekat dengan rumah lelaki itu. An-Najashi menghantar dua gabenor kepadanya: Aryat dan Abrahah bin As-Sabah Abu Yaksum, bersama-sama dengan tentera yang hebat.Tentera masuk ke Yaman dan mulai mencari rumah dan penjarahan mencari Raja Himyar (Dhu Nuwas). Dhu Nuwas akhirnya dibunuh dengan tenggelam di laut. Oleh itu, orang Ethiopia bebas memerintah Yaman, dengan Aryat dan Abrahah sebagai gabenornya. Walau bagaimanapun, mereka terus-menerus tidak bersetuju dengan perkara-perkara, saling menyerang, berperang antara satu sama lain dan berperang antara satu sama lain, sehingga seorang dari mereka berkata kepada yang lain, "Tidak ada keperluan bagi dua tentera kita untuk berperang. satu duel) dan yang membunuh yang lain akan menjadi penguasa Yaman. '' Maka yang lain menerima cabaran itu dan mereka mengadakan duel, di belakang setiap orang adalah saluran air (untuk tetap melarikan diri). Abrahah dengan pedangnya, membelah hidung dan mulutnya, dan memotong wajahnya. Tetapi Atawdah, pengawal Abrahah, menyerang Aryat dan membunuhnya, maka Abrahah kembali cedera ke Yaman di mana dia dirawat atas kecederaannya dan sembuh. Dia menjadi komander tentera Abyssinian di Yaman.

Kemudian raja Abyssinia, An-Najashi menulis kepadanya, menyalahkannya kerana apa yang telah terjadi (antara dia dan Aryat) dan mengancamnya, mengatakan bahawa dia bersumpah untuk menginjak tanah Yaman dan memenggal kepalanya. Oleh itu, Abrahah menghantar seorang utusan dengan hadiah dan barang berharga kepada An-Najashi untuk menenangkannya dan menyanjungnya, dan karung yang mengandung tanah dari Yaman dan potongan rambut dari kerikilnya. Dia berkata dalam suratnya kepada raja, "Biarkan raja berjalan di atas tanah ini dan dengan demikian memenuhi sumpahnya, dan ini adalah rambut kuku saya yang saya kirimkan kepadamu." Ketika An-Najashi menerima ini, ia senang dengan Abrahah dan maka Abrahah menulis kepada An-Najashi dengan mengatakan bahawa dia akan membina sebuah gereja untuknya di Yaman yang tidak pernah dibina sebelumnya. Oleh itu, dia mula membina gereja besar di San`a ', tinggi dan Orang-orang Arab memanggilnya Al-Qullays kerana ketinggiannya yang tinggi, dan kerana jika seseorang memandangnya, topi itu akan berada dalam keadaan bahaya apabila dia memiringkan kepalanya, kemudian Abrahah Al-Ashram memutuskan untuk memaksa orang Arab menunaikan ziarah ke gereja yang indah ini, seperti yang telah mereka lakukan ziarah ke Ka'bah di Makkah. Dia mengumumkan ini dalam kerajaannya (Yemen), tetapi ia ditolak oleh puak-puak Arab `Adnan dan Qahtan. Orang-orang Quraisy sangat marah dengannya, sehingga salah seorang dari mereka pergi ke gereja dan masuk ed itu satu malam. Dia kemudian melepaskan diri ke dalam gereja dan melarikan diri (melarikan diri dari orang-orang). Ketika para penjaga melihat apa yang telah dilakukannya, mereka melaporkannya kepada raja mereka, Abrahah, mengatakan: "Salah seorang dari Quraisy telah melakukan ini dengan kemarahan di atas Rumah mereka di mana tempat kamu telah menunjuk jemaah ini." Setelah mendengarnya, Abrahah bersumpah untuk berangkat ke Rumah Makkah (Ka'bah) dan membinasakannya dengan batu. Muqatil bin Sulayman menyebutkan bahawa sekumpulan lelaki muda dari kaum Quraisy memasuki gereja dan memulakan api di dalamnya pada hari yang sangat berangin, maka gereja itu terbakar dan runtuh ke tanah. Oleh kerana Abrahah ini mempersiapkan dirinya dan keluar dengan tentera yang besar dan berkuasa sehingga tidak ada yang menghalangnya untuk melaksanakan tugasnya. Dia membawa gajah yang hebat yang mempunyai tubuh besar yang tidak pernah terlihat sebelumnya. Gajah ini dipanggil Mahmud dan ia dihantar ke Abrahah dari An-Najashi, raja Abyssinia, terutamanya untuk ekspedisi ini. Ia juga mengatakan bahawa dia mempunyai lapan ekor gajah lain dengannya, jumlah mereka juga dilaporkan menjadi dua belas, ditambah dengan yang besar, Mahmud - dan Allah mengetahui terbaik. Hasrat mereka adalah menggunakan bi ini g gajah untuk meruntuhkan Ka'bah. Mereka merancang untuk melakukan ini dengan mengikat rantai ke tiang Ka'bah dan meletakkan ujung lain di sekitar leher gajah. Kemudian mereka akan membuat gajah menarik mereka untuk meruntuhkan dinding Ka'bah semua pada satu masa. Ketika orang Arab mendengar ekspedisi Abrahah, mereka menganggapnya sebagai perkara yang sangat berat. Mereka memegangnya sebagai kewajipan kepada mereka untuk mempertahankan Rumah Suci dan menangkis sesiapa yang bercadang menentangnya. Oleh itu, orang yang paling mulia dari orang-orang Yaman dan yang paling besar ketua mereka berhadapan dengannya (Abrahah). Nama beliau adalah Dhu Nafr. Dia memanggil umatnya, dan sesiapa yang akan menjawab panggilannya di kalangan orang-orang Arab, untuk berperang melawan Abrahah dan berperang mempertahankan Rumah Suci. Dia memanggil rakyat untuk menghentikan rancangan Abrahah untuk meruntuhkan dan meruntuhkan Ka'bah. Maka orang-orang itu menanggapi dia dan mereka memasuki pertempuran dengan Abrahah, tetapi dia mengalahkan mereka. Ini adalah kerana kehendak Allah dan niatnya untuk menghormati dan menghormati Ka'bah.


Dhu Nafr ditangkap dan dibawa bersama dengan tentera Abrahah.CetakE-mel






Tentera terus menerus sehingga sampai ke tanah Khath`am di mana ia dihadapkan oleh Nufayl bin Habib Al-Kathami bersama dengan bangsanya, suku Shahran dan Nahis. Mereka berperang melawan Abrahah tetapi dia mengalahkan mereka dan menawan Nufayl bin Habib. Pada mulanya dia mahu membunuhnya, tetapi dia memaafkannya dan membawanya sebagai pimpinannya untuk menunjukkan kepadanya jalan ke Al-Hijaz.
Ketika mereka mendekati daerah At-Ta'if, kaumnya - penduduk Thaqif - pergi ke Abrahah. Mereka mahu menenangkannya kerana mereka takut untuk tempat ibadat mereka, yang mereka panggil Al-Lat. Abrahah berbuat baik kepada mereka dan mereka menghantar seorang lelaki bernama Abu Righal dengannya sebagai panduan. Apabila mereka tiba di tempat yang dikenali sebagai Al-Mughammas, yang terletak berhampiran Makkah, mereka menetap di sana. Kemudian dia menghantar tenteranya untuk menangkap unta dan binatang penggembalaan Makkans yang mereka lakukan, termasuk kira-kira dua ratus unta yang dimiliki oleh `Abdul-Muttalib. Pemimpin ekspedisi ini adalah seorang lelaki bernama Al-Aswad bin Mafsud. Mengikut apa yang disebutkan oleh Ibn Ishaq, beberapa orang Arab digunakan untuk menafikannya (kerana bahagian yang dimainkannya dalam sejarah ini dalam insiden sejarah ini). Kemudian Abrahah menghantar utusan bernama Hanatah Al-Himyari untuk masuk Makkah, memerintahkannya untuk membawa ketua Quraisy kepadanya. Dia juga memerintahkan dia untuk memaklumkan kepadanya bahawa raja tidak akan berperang melawan orang-orang Makkah melainkan mereka cuba menghalangnya dari pemusnahan Ka'bah. Hanatah pergi ke bandar dan dia diarahkan ke `Abdul-Muttalib bin Hashim, kepada siapa dia menyampaikan pesan Abrahah. `Abdul-Muttalib menjawab," Demi Allah, kami tidak berhasrat melawannya, dan kami juga tidak dapat melakukan apa-apa. Ini adalah Rumah Suci Allah dan rumah Khalil-Nya Ibrahim dan jika Dia ingin maka janganlah ia (Abrahah) dari itu, itu adalah Rumah-Nya dan Tempat Suci-Nya. Dan jika Dia menghampakannya, oleh Allah, Kami tidak dapat mempertahankannya daripadanya. '' Maka Hanatah Baginda bersabda, "Datanglah denganku kepadanya (Abrahah). '' Maka Abdul Muttalib pergi bersamanya. Apabila Abrahah melihatnya, dia kagum dengannya, kerana 'Abdul-Muttalib adalah lelaki yang besar dan kacak. Jadi Abrahah turun dari tempat duduknya dan duduk bersamanya di atas karpet di atas tanah. Kemudian beliau meminta penterjemahnya untuk mengatakan kepadanya, "Apa yang anda perlukan" 'Abdul Muttalib menjawab kepada penterjemah, "Saya ingin raja mengembalikan unta-unta saya yang diambil dari padaku yang jumlahnya dua ratus orang." Abrahah kemudian memberitahu penterjemahnya untuk memberitahunya, "Saya terkesan oleh awak ketika pertama kali melihat kamu, tapi sekarang saya menarik diri dari kamu selepas kamu bercakap dengan saya, kamu bertanya kepadaku tentang dua ratus unta yang saya ambil dari kamu dan kamu biarkan perkara sebuah rumah yang merupakan asas agama dan agama nenek moyangmu, yang telah saya datang untuk menghancurkan dan kamu tidak bercakap dengan saya tentangnya '' 'Abdul Muttalib berkata kepadanya, "Sesungguhnya aku adalah tuan unta. Sedangkan untuk Dajjal, ia mempunyai Tuhannya yang akan mempertahankannya. '' Abrahah berkata, "Saya tidak dapat dihalang (dari memusnahkannya). '' 'Abdul Muttalib menjawab," Kemudian berbuat demikian.' ' bilangan ketua orang Arab diiringi `Abdul-Muttalib dan menawarkan Abrahah sepertiga dari kekayaan suku Tihamah jika dia akan menarik diri dari Dewan, tetapi ia menolak dan mengembalikan unta unta Abdul Muttalib kepadanya. `Abdul-Muttalib kemudian kembali kepada kaumnya dan memerintahkan mereka untuk meninggalkan Makkah dan mencari perlindungan di puncak gunung, takut akan keterlambatan yang mungkin dilakukan oleh tentara terhadap mereka.Kemudian dia memegang cincin logam pintu Ka'bah, dan bersama beberapa orang Quraisy, dia memanggil Allah untuk memberi mereka kemenangan atas Abrahah dan tenteranya. `Abdul-Muttalib berkata, sambil berpaling pada cincin pintu Ka'bah," Tidak ada yang lebih penting lagi untuk manusia sekarang daripada pembelaan ternakannya dan harta benda, Maka, ya Tuhanku! Salib dan kelicikan mereka tidak akan menang atas kebodohan anda pada waktu pagi. "Menurut Ibn Ishaq, maka` Abdul Muttalib melepaskan cincin logam pintu Ka'bah, dan mereka meninggalkan Makkah dan Muqatil bin Sulayman menyebutkan bahawa mereka meninggalkan seratus ekor (unta) yang diikat berhampiran Ka'bah dengan harapan bahawa sesetengah tentara akan mengambil sebahagian dari mereka tanpa hak untuk berbuat demikian, dan dengan itu membawa balas dendam Allah kepada diri mereka sendiri.
Pada waktu pagi, Abrahah bersedia masuk ke kota suci Makkah. Dia menyiapkan gajah bernama Mahmud. Dia menggerakkan tenteranya, dan mereka menghidupkan gajah ke arah Ka'bah. Pada masa itu Nufayl bin Habib mendekatinya dan berdiri di sebelahnya, dan mengambilnya dengan telinganya, dia berkata, "Kearah, Mahmud! Kemudian berbalik dan kembali ke mana anda datang, kerana sesungguhnya anda berada di Kota Suci Allah. "Kemudian dia mengeluarkan telinga gajah dan berlutut, selepas itu Nufayl bin Habib pergi dan menyegerakan ke gunung. Orang-orang Abrahah memukul gajah itu dalam cubaan untuk membangkitkannya, tetapi ia menolak. kapak-kapak dan orang-orang yang digunakan untuk menarik diri dari penentangannya dan membuatnya berdiri, tetapi ia menolak, maka mereka berpaling ke Yaman, dan dia bangkit dan berjalan dengan cepat, lalu mereka memalingkannya ke arah Ash-Sham dan dia juga berbuat demikian. kemudian dia memalingkannya ke arah timur dan melakukan perkara yang sama, kemudian mereka memalingkannya ke Makkah dan berlutut lagi, maka Allah mengutuskan burung-burung itu dari laut, seperti burung menelan dan burung-burung gagak. lentil, satu di setiap cakar dan satu di dalam paruhnya t oleh mereka telah dimusnahkan, walaupun tidak semuanya dipukul. Mereka melarikan diri dalam keadaan panik di sepanjang jalan yang bertanya mengenai keberadaan Nufayl bahawa dia mungkin menunjukkan kepada mereka jalan pulang. Nufayl, bagaimanapun, berada di puncak gunung dengan orang-orang Quraisy dan orang-orang Arab dari Hijaz yang memerhatikan kemarahan yang Allah turunkan kepada orang-orang gajah. Nufayl kemudian berkata, "Di mana mereka akan melarikan diri ketika Tuhan Yang Maha Esa adalah Pencipta Al-Ashram yang dikalahkan dan bukannya pemenang, Ibn Ishaq melaporkan bahawa Nufayl berkata garis-garis puisi pada masa itu,

"Bukankah kamu hidup dengan sokongan yang berterusan? Kami menyukai kamu semua dengan mata pusingan pada waktu pagi (iaitu, panduan sepanjang perjalanan). Jika anda melihat, tetapi anda tidak melihatnya di sisi gunung yang ditutup maka kami akan memohon maaf dan memuji keadaan saya, dan janganlah bersedih atas apa yang hilang di antara kami, dan aku memuji Allah ketika melihat burung-burung itu, dan aku takut bahawa batu-batu itu akan dilemparkan ke atas kami. bertanya tentang keberadaan Nufayl, seolah-olah saya mempunyai hutang yang saya berhutang kepada orang Abyssinian. '' 'Ata' bin Yasar dan yang lain mengatakan bahawa mereka semua tidak terkena siksaan pada jam penghakiman ini. mereka telah musnah dengan serta-merta, sementara yang lain secara beransur-ansur dipecahkan oleh anggota badan ketika cuba melarikan diri. Abrahah adalah mereka yang telah dipecahkan oleh anggota badan sehingga akhirnya meninggal di tanah Khath`am. Ibn Ishaq berkata bahawa mereka meninggalkan (Makkah ) dipukul dan dimusnahkan di sepanjang jalan dan di setiap musim bunga air. Badan Abrahah wa yang ditimpa oleh wabak batu dan tenteranya membawa dia pergi dengan mereka ketika ia jatuh terpisah sekeping, sampai mereka tiba kembali di San`a '. Apabila mereka tiba di sana dia seperti anak ayam burung. Dan dia tidak mati sehingga hatinya jatuh dari dadanya. Jadi mereka mendakwa. Ibn Ishaq berkata ketika Allah mengutus Muhammad dengan kenabian, antara perkara-perkara yang dia gunakan untuk menceritakan kepada Quraisy sebagai berkat yang Allah mengutamakan mereka dengan kurniaNya, adalah mempertahankan mereka dari serangan orang Abyssinian. Kerana ini mereka (Quraisy) dibenarkan kekal (selamat di Makkah) untuk jangka waktu tertentu. Oleh itu, Allah berfirman,

﴿أَلَمْ تَرَ كَيْفَ فَعَلَ رَبُّكَ بِأَصْحَـبِ الْفِيلِ - أَلَمْ يَجْعَلْ كَيْدَهُمْ فِى تَضْلِيلٍ - وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ - تَرْمِيهِم بِحِجَارَةٍ مِّن سِجِّيلٍ - فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولِ ﴾



(Tidakkah kamu melihat bagaimana Tuhanmu telah berurusan dengan Pemunya Gajah Tidakkah Dia membuat rancangan mereka tersesat dan Dia mengutuskan burung-burung itu, dalam kambing-kambing (Ababil), menyerang mereka dengan batu-batu Sijjil, dan Dia menjadikan mereka seperti 'Asf , Ma'kul.)


﴿لإِيلَـفِ قُرَيْشٍ - إِيلَـفِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَآءِ وَالصَّيْفِ - فَلْيَعْبُدُواْ رَبَّ هَـذَا الْبَيْتِ - الَّذِى أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَءَامَنَهُم مِّنْ خوْفٍ ﴾


(Untuk Ilaf orang Quraisy, kafilah Ilaf mereka, pada musim sejuk dan musim panas, maka hendaklah mereka menyembah Tuhan Rumah ini, yang telah memberi mereka makan dari kelaparan, dan menjadikan mereka selamat dari ketakutan.) (106: 1- 4) makna, bahawa Allah tidak akan mengubah keadaan mereka kerana Allah mahukan kebaikan bagi mereka jika mereka menerima Dia. Ibn Hisham berkata, "Al-Ababil adalah kumpulan-kumpulan, kerana orang-orang Arab tidak bercakap hanya satu (burung)." Dia juga berkata, "Adapun As-Sijjil, Yunus An-Nahwi dan Abu` Ubaydah telah memberitahuku Menurut orang-orang Arab, itu bermakna sesuatu yang keras dan padat. "Dia kemudian berkata," Beberapa pengulas telah menyebut bahawa sebenarnya dua perkataan Persia yang Arab telah dibuat menjadi satu perkataan. Kedua-dua kata itu adalah Sanj dan Jil, Sanj batu yang bermakna, dan Jil bermaksud tanah liat. Batu-batu itu dari kedua-dua jenis: batu dan tanah liat. "Dia terus berkata," Al-`Af adalah daun tanaman yang tidak dikumpulkan. Salah satunya dipanggil `Asfah. '' Ini adalah akhir dari apa yang disebutnya. Hammad bin Salamah meriwayatkan dari `Asim, yang berkaitan dengan Zirr, yang berkaitan dengan` Abdullah dan Abu Salamah bin `Abdur-Rahman bahawa mereka berkata,

﴿طَيْراً أَبَابِيلَ﴾


Ibn Abbas dan Ad-Dahhak berkata, "Ababil bererti sebahagian dari mereka mengikuti sesama mereka." Al-Hasan Al-Basri dan Qatadah berkata, "Ababil bererti banyak." Ibn Zayd berkata, "Ababil bererti berbeza, datang dari sini dan di sana. Mereka datang dari mana-mana." 'Al-Kasa'i berkata, "Saya mendengar beberapa dari para tatabahasa yang mengatakan, "Singular Ababil adalah Ibil. '' Ibnu Jarir direkam dari Ishaq bin` Abdullah bin Al-Harith bin Nawfal bahawa dia berkata mengenai pernyataan Allah,

﴿وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ ﴾


(Dan Dia mengutus mereka terhadap burung-burung, Ababil.) "Ini bererti divisi sama seperti unta bergerak di bahagian (dalam kawanan mereka). '' Dilaporkan bahawa Ibn Abbas berkata,

﴿وَأَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ ﴾

(Dan Dia mengutus burung-burung mereka, Ababil.) "Mereka berteriak seperti paruh burung dan cakar seperti kaki anjing." Ia telah melaporkan bahawa 'Ikrimah berkata pada komentar Allah,
﴿طَيْراً أَبَابِيلَ﴾


(burung, Ababil.) "Mereka adalah burung-burung hijau yang keluar dari laut dan mereka mempunyai kepala seperti kepala binatang pemangsa." Ia telah dilaporkan dari `Ubayd bin` Umayr bahawa dia berkomentar:

﴿طَيْراً أَبَابِيلَ﴾

(burung, Ababil.) "Mereka adalah burung-burung hitam di laut yang mempunyai batu-batu di paruh dan cakarnya." Dan rantai naratif (untuk pernyataan-pernyataan ini) semuanya sahih. berkata, "Apabila Allah ingin memusnahkan Orang Gajah, dia menghantar burung kepada mereka yang datang dari burung menelan laut. Setiap burung itu membawa tiga batu kecil - dua batu dengan kaki dan satu batu di paruhnya. Mereka datang sehingga mereka berkumpul di atas kepala mereka. Kemudian mereka menangis keras dan melemparkan apa yang ada di cakar dan cangkuk mereka. Oleh itu, tidak ada batu yang jatuh ke atas kepala mana-mana lelaki kecuali bahawa ia keluar dari belakangnya (iaitu, ia melalui melalui dia), dan ia tidak jatuh pada mana-mana bahagian tubuhnya kecuali bahawa ia keluar dari sebaliknya. Kemudian Allah menghantar angin yang teruk yang melanda batu-batu itu dan meningkatkan kekuatannya. Oleh itu, mereka semua dimusnahkan. ''






Mengenai kenyataan Allah,CetakE-mel








﴿فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَّأْكُولِ ﴾
(Dan Dia menjadikan mereka seperti Asf, Ma'ul.) Sa`id bin Jubayr berkata, "Ini bermakna jerami, yang biasa disebut orang Habbur." Dalam sebuah laporan dari Sa`id dia berkata, "Daun gandum "Al-'Asf adalah jerami, dan Al-Ma'kul merujuk kepada makanan yang dipotong untuk haiwan." Al-Hasan Al-Basri berkata perkara yang sama Ibnu Abbas berkata, Al-`Aff adalah cangkang gandum, seperti penutup gandum. "Ibn Zayd berkata," Al-`Aff adalah daun-daun tumbuhan dan menghasilkan. Apabila lembu memakannya mereka membuangnya dan menjadi kotoran '' Maksudnya ialah Allah memusnahkan mereka, memusnahkan mereka dan menangkis mereka dalam perancangan dan kemarahan mereka, mereka tidak mencapai apa-apa yang baik, Dia membuat pemusnahan besar-besaran terhadap mereka, dan tidak seorang pun dari mereka kembali (ke tanah mereka ) untuk mengaitkan apa yang terjadi kecuali dia cedera Ini seperti apa yang berlaku kepada raja mereka, Abrahah, kerana sesungguhnya dia berpecah, mendedahkan hatinya ketika dia sampai ke tanah San'a '. berlaku kepada mereka a kemudian dia mati. Anaknya Yaksum menjadi raja selepasnya, dan kemudian saudara Yaksum, Masruq bin Abrahah menggantikannya. Kemudian Sayf bin Dhi Yazan Al-Himyari pergi ke Kisra (raja Persia) dan meminta pertolongannya terhadap Abyssinians. Oleh itu, Kisra menghantar beberapa tenteranya dengan Sayf Al-Himyari untuk berperang melawan Abyssinian. Oleh itu, Allah mengembalikan kerajaan mereka kepada mereka (iaitu, orang-orang Arab dari Yaman) bersama dengan semua kedaulatan nenek moyang mereka. Kemudian delegasi besar Arab datang kepadanya (Sayf Al-Himyari) untuk mengucapkan tahniah kepadanya atas kemenangan mereka. Kami telah disebutkan sebelumnya dalam Tafsir Surat Al-Fath bahawa ketika Rasulullah saw mendekati lintasan gunung yang akan membawa dia ke Quraisy pada Hari Al-Hudaybiyyah, unta-unta beliau berlutut. Kemudian orang cuba membuatnya bangun tetapi dia menolak. Maka, orang-orang berkata, "Al-Qaswa 'telah menjadi keras kepala.' 'Nabi menjawab,

«مَا خَلَأَتِ الْقَصْوَاءُ، وَمَا ذَاكَ لَهَا بِخُلُقٍ، وَلَكِنْ حَبَسَهَا حَابِسُ الْفِيل»


(Al-Qaswa 'tidak menjadi degil, kerana itu bukan sebahagian dari sifatnya, malah ia telah dihentikan oleh Dia yang menahan Gajah (Abrahah). Kemudian dia berkata,

«وَالَّذِي نَفْسِي بِيَدِهِ لَا يَسْأَلُونِّي الْيَوْمَ خُطَّةً يُعَظِّمُونَ فِيهَا حُرُمَاتِ اللهِ إِلَّا أَجَبْتُهُمْ إِلَيْهَا»


(Saya bersumpah dengan Dia di mana tangannya adalah jiwa saya, mereka (Quraisy) tidak akan meminta saya untuk apa-apa perkara (perjanjian) di mana barang-barang suci Allah dihormati kecuali saya akan bersetuju dengan mereka di atasnya.) Kemudian dia memanggil unta unta itu naik dan dia berdiri. Hadis ini adalah dari orang-orang yang Al-Bukhari bersendirian dalam rakaman.Telah dicatatkan dalam Dua Sahih bahawa pada hari penaklukan Makkah, Rasulullah berkata,

«إِنَّ اللهَ حَبَسَ عَنْ مَكَّةَ الْفِيلَ، وَسَلَّطَ عَلَيْهَا رَسُولَهُ وَالْمُؤْمِنِينَ، وَإِنَّهُ قَدْ عَادَتْ حُرْمَتُهَا الْيَوْمَ كَحُرْمَتِهَا بِالْأَمْسِ، أَلَا فَلْيُبَلِّغِ الشَّاهِدُ الْغَائِب»

(Sesungguhnya Allah menahan Gajah dari Makkah, dan Dia telah memberikan Rasul-Nya dan orang-orang yang beriman kepadanya, dan sesungguhnya kesuciannya telah dikembalikan seperti yang dilahirkan pada hari ini, maka hendaklah orang-orang yang hadir memberitahu mereka yang tidak hadir). Ini adalah akhir dari Tafsir Surat Al-Fil, dan semua pujian dan syukur adalah kerana Allah.

No comments:

Post a Comment

 
back to top