Monday, July 2, 2018

Surah 97 Al-Qadr - سورة القدر (Dwibahasa)

0 Comments

Surah 97 Al-Qadr - سورة القدر (Dwibahasa)




Tafsir Surrah Al-Qadr (meccan)CetakE-mel



Tafsir of Surrah Al-Qadr (meccan)
PrintE-mail


﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ﴾


Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.

In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
﴿إِنَّا أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةِ الْقَدْرِ - وَمَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ - لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ - تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ -
سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴾


(1. Sesungguhnya, Kami telah menurunkannya pada Malam Al-Qadr.) (2. Dan apa yang akan membuat anda tahu apa Malam Al-Qadr adalah) (3. Malam Al-Qadr adalah lebih baik daripada (seribu bulan). (4. Di dalamnya turun malaikat dan Ruh dengan izin Tuhan mereka dengan segala perkara.) (5. Ada perdamaian hingga muncul fajar.)

(1. Verily, We have sent it down in the Night of Al-Qadr.) (2. And what will make you know what the Night of Al-Qadr is) (3. The Night of Al-Qadr is better than a thousand months.) (4. Therein descend the angels and the Ruh by their Lord's permission with every matter.) (5. There is peace until the appearance of dawn.)



Kebajikan Malam Al-Qadr (Dekri)CetakE-mel




The Virtues of the Night of Al-Qadr (the Decree)
PrintE-mail



Allah memberitahu bahawa Dia telah menghantar Al-Qur'an turun semasa Malam Al-Qadr, dan itu adalah malam yang diberkati yang dikatakan Allah,

Allah informs that He sent the Qur'an down during the Night of Al-Qadr, and it is a blessed night about which Allah says,
﴿إِنَّآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَـرَكَةٍ﴾


(Kami menurunkannya pada malam yang diberkati.) (44: 3) Ini adalah Malam Al-Qadr dan ia berlaku pada bulan Ramadhan. Ini adalah seperti yang Allah katakan,

(We sent it down on a blessed night.) (44:3) This is the Night of Al-Qadr and it occurs during the month of Ramadan. This is as Allah says,
﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ﴾


(Bulan Ramadhan yang diturunkan Al-Qur'an). (2: 185) Ibn Abbas dan yang lainnya telah berkata, "Allah telah mengutus Al-Quran ini sekali-sekali dari Tablet yang Dilestarikan (Al-Lawh Al- Mahfuz) ke House of Might (Baytul-`Izzah), yang berada di syurga dunia ini, kemudian turun ke bahagian-bahagiannya kepada Rasulullah berdasarkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam tempoh dua puluh tiga tahun. 'Kemudian Allah membesarkan status Malam Al-Qadr, yang Dia pilih untuk wahyu Al-Quran Yang Maha Kuasa, dengan mengatakannya,


(The month of Ramadan in which was revealed the Qur'an.) (2:185) Ibn `Abbas and others have said, "Allah sent the Qur'an down all at one time from the Preserved Tablet (Al-Lawh Al-Mahfuz) to the House of Might (Baytul-`Izzah), which is in the heaven of this world. Then it came down in parts to the Messenger of Allah based upon the incidents that occurred over a period of twenty-three years.'' Then Allah magnified the status of the Night of Al-Qadr, which He chose for the revelation of the Mighty Qur'an, by His saying,
﴿وَمَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ - لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾




(Dan apa yang akan membuatkan kamu tahu apa Malam Al-Qadr adalah Malam Al-Qadr adalah lebih baik daripada seribu bulan.) Imam Ahmad mencatat bahawa Abu Hurairah "Apabila Ramadan akan datang, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,

(And what will make you know what the Night of Al-Qadr is The Night of Al-Qadr is better than a thousand months.) Imam Ahmad recorded that Abu Hurayrah "When Ramadan would come, the Messenger of Allah would say,
«قَدْ جَاءَكُمْ شَهْرُ رَمَضَانَ، شَهْرٌ مُبَارَكٌ، افْتَرَضَ اللهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ، تُفْتَحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ، وَتُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَحِيمِ، وَتُغَلُّ فِيهِ الشَّيَاطِينُ، فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِم»




(Sesungguhnya bulan Ramadan telah datang kepada kamu semua, iaitu bulan yang diberkati, yang Allah telah mewajibkan kamu semua untuk berpuasa, di dalamnya pintu syurga dibuka, pintu neraka tertutup dan dajal-dajal dibelenggu. ia ada malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang dirampas dari kebaikannya, maka ia benar-benar telah dirampas.) '' An-Nasa'i mencatat Hadith yang sama. Selain dari hakikat bahawa sembahyang pada Malam Al-Qadr adalah bersamaan dengan ibadah yang dilakukan selama satu ribu bulan, ia juga disahkan dalam Dua Sahih dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,

(Verily, the month of Ramadan has come to you all. It is a blessed month, which Allah has obligated you all to fast. During it the gates of Paradise are opened, the gates of Hell are closed and the devils are shackled. In it there is a night that is better than one thousand months. Whoever is deprived of its good, then he has truly been deprived.)'' An-Nasa'i recorded this same Hadith. Aside from the fact that worship during the Night of Al-Qadr is equivalent to worship performed for a period of one thousand months, it is also confirmed in the Two Sahihs from Abu Hurayrah that the Messenger of Allah said,
«مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِه»

(Barangsiapa yang berdiri (dalam sholat) pada Malam Al-Qadr dengan iman dan mengharapkan pahala (dari Allah), dia akan diampuni dosa-dosa sebelumnya.)

(Whoever stands (in prayer) during the Night of Al-Qadr with faith and expecting reward (from Allah), he will be forgiven for his previous sins.)




Turuunnya Malaikat-malaikat dan Keputusan untuk Setiap Baik pada Malam Al-QadrCetakE-mel
The Descent of the Angels and the Decree for Every Good during the Night of Al-Qadr
PrintE-mail



Allah berfirman,

Allah says,
﴿تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴾


(Di dalamnya turun malaikat dan Ruh dengan izin Tuhan mereka dengan segala perkara.) Maksudnya, para malaikat turun banyak pada Malam Al-Qadr karena berkat-berkatnya yang banyak. Para malaikat turun dengan turunnya rahmat dan belas kasihan, sebagaimana mereka turun ketika Al-Qur'an dibacakan, mereka mengelilingi lingkaran Dhikr (peringatan Allah) dan mereka menurunkan sayap mereka dengan rasa hormat yang benar untuk pelajar ilmu pengetahuan. Sebagai rujukan kepada Ar-Ruh, dikatakan bahawa di sini ia bermakna malaikat Jibril. Oleh itu, kata-kata Ayah adalah kaedah untuk menambah nama objek yang berbeza (dalam kes ini Jibril) yang terpisah dari kumpulan umum (dalam kes ini para malaikat). Mengenai kenyataan Allah,

(Therein descend the angels and the Ruh by their Lord's permission with every matter.) meaning, the angels descend in abundance during the Night of Al-Qadr due to its abundant blessings. The angels descend with the descending of blessings and mercy, just as they descend when the Qur'an is recited, they surround the circles of Dhikr (remembrance of Allah) and they lower their wings with true respect for the student of knowledge. In reference to Ar-Ruh, it is said that here it means the angel Jibril. Therefore, the wording of the Ayah is a method of adding the name of the distinct object (in this case Jibril) separate from the general group (in this case the angels). Concerning Allah's statement,
﴿مِّن كُلِّ أَمْرٍ﴾


(dengan setiap perkara.) Mujahid berkata, "Perdamaian mengenai setiap perkara." Sa'id bin Mansur berkata, 'Isa bin Yunus memberitahu kami bahawa Al-A`mash meriwayatkan kepada mereka bahawa Mujahid berkata mengenai pernyataan Allah,


(with every matter.) Mujahid said, "Peace concerning every matter.'' Sa`id bin Mansur said, `Isa bin Yunus told us that Al-A`mash narrated to them that Mujahid said concerning Allah's statement,
﴿سَلَـمٌ هِىَ﴾


"Ada keamanan di mana Shaytan tidak dapat melakukan apa-apa kejahatan atau apa-apa kemudaratan." Qatadah dan lain-lain telah berkata, "Perkara-perkara yang ditentukan pada masa itu, dan masa kematian dan peruntukan diukur (iaitu, memutuskan ) pada masa itu. '' Allah berfirman,

(There is peace) "It is security in which Shaytan cannot do any evil or any harm.'' Qatadah and others have said, "The matters are determined during it, and the times of death and provisions are measured out (i.e., decided) during it.'' Allah says,
﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ﴾


(Inilah yang menentukan segala urusan). (44: 4) Maka Allah berfirman:

(Therein is decreed every matter of decree.) (44:4) Then Allah says,
﴿سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴾


(Ada perdamaian hingga muncul fajar.) Sa`id bin Mansur berkata, "Hushaym menceritakan kepada kami atas kewenangan Abu Ishaq, yang menceritakan bahwa Ash-Sha`bi berkata mengenai pernyataan Allah,

(There is peace until the appearance of dawn.) Sa`id bin Mansur said, "Hushaym narrated to us on the authority of Abu Ishaq, who narrated that Ash-Sha`bi said concerning Allah's statement,
﴿تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
- سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾


(Dengan setiap perkara, terdapat perdamaian hingga muncul fajar.) `Para malaikat memberikan salam perdamaian pada Malam Al-Qadr kepada orang-orang di Masjid hingga kedatangan Fajr (fajar). '' 'Qatadah dan Ibn Zayd berkata mengenai pernyataan Allah,

(With every matter, there is a peace until the appearance of dawn.) `The angels giving the greetings of peace during the Night of Al-Qadr to the people in the Masjids until the coming of Fajr (dawn).''' Qatadah and Ibn Zayd both said concerning Allah's statement,
﴿سَلَـمٌ هِىَ﴾
(Terdapat kedamaian.) "Ini bererti semua itu baik dan tidak ada kejahatan di dalamnya sehingga kedatangan Fajr (subuh)."

(There is peace.) "This means all of it is good and there is no evil in it until the coming of Fajr (dawn).''

  



Menentukan Malam Keputusan dan Tanda-tandanyaCetakE-mel
Specifying the Night of Decree and its Signs
PrintE-mail


Ini disokong oleh apa yang dicatatkan oleh Imam Ahmad dari `Ubadah bin As-Samit yang Rasulullah berkata,

This is supported by what Imam Ahmad recorded from `Ubadah bin As-Samit that the Messenger of Allah said,
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْبَوَاقِي، مَنْ قَامَهُنَّ ابْتِغَاءَ حِسْبَتِهِنَّ فَإِنَّ اللهَ يَغْفِرُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ، وَهِيَ لَيْلَةُ وِتْرٍ: تِسْعٍ أَوْ سَبْعٍ أَوْ خَامِسَةٍ أَوْ ثَالِثَةٍ أَوْ آخِرِ لَيْلَة»




(Malam Al-Qadr berlaku pada sepuluh malam yang lalu) Sesiapa yang menunaikan solat untuk mendapatkan pahala mereka, maka sesungguhnya Allah akan mengampuni dosa-dosa yang sebelumnya dan dosa-dosanya yang terakhir. atau ketujuh, atau kelima, atau ketiga atau malam terakhir (Ramadan). Rasulullah juga berkata,



(The Night of Al-Qadr occurs during the last ten (nights). Whoever stands for them (in prayer) seeking their reward, then indeed Allah will forgive his previous sins and his latter sins. It is an odd night: the ninth, or the seventh, or the fifth, or the third or the last night (of Ramadan).) The Messenger of Allah also said,
«إِنَّ أَمَارَةَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ أَنَّهَا صَافِيَةٌ بَلْجَةٌ، كَأَنَّ فِيهَا قَمَرًا سَاطِعًا، سَاكِنَةٌ سَاجِيَةٌ، لَا بَرْدَ فِيهَا وَلَا حَرَّ، وَلَا يَحِلُّ لِكَوْكَبٍ يُرْمَى بِهِ فِيهَا حَتْى يُصْبِحَ، وَإِنَّ أَمَارَتَهَا أَنَّ الشَّمْسَ صَبِيحَتَهَا تَخْرُجُ مُسْتَوِيَةً لَيْسَ لَهَا شُعَاعٌ، مِثْلَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ، وَلَا يَحِلُّ لِلشَّيْطَانِ أَنْ يَخْرُجَ مَعَهَا يَوْمَئِذ»


(Sesungguhnya tanda Malam Al-Qadr adalah murni dan bercahaya seolah-olah ada bulan yang terang, tenang, tenang dan tenang. Ia tidak sejuk, tidak panas, dan tiada bintang menembak dibenarkan sehingga isyaratnya ialah matahari terbit pada waktu pagi berikutan ia tidak licin tanpa sinar di atasnya, sama seperti bulan pada malam bulan purnama. Shaytan tidak dibenarkan keluar dengannya (matahari) pada hari itu.) rantai naratif adalah baik. Dalam teksnya terdapat beberapa perkara aneh dan dalam beberapa perkataannya ada hal-hal yang tidak menyenangkan. Abu Dawud menyebutkan satu bahagian di dalam Sunannya bahawa dia berjudul, "Bab: Penjelasan bahawa Malam Al-Qadr berlaku pada setiap Ramadhan." Kemudian dia mencatat bahwa `Abdullah bin` Umar berkata, "Rasulullah bertanya tentang Malam Al-Qadr semasa saya mendengar dan dia berkata,

(Verily, the sign of the Night of Al-Qadr is that it is pure and glowing as if there were a bright, tranquil, calm moon during it. It is not cold, nor is it hot, and no shooting star is permitted until morning. Its sign is that the sun appears on the morning following it smooth having no rays on it, just like the moon on a full moon night. Shaytan is not allowed to come out with it (the sun) on that day.) This chain of narration is good. In its text there is some oddities and in some of its wordings there are things that are objectionable. Abu Dawud mentioned a section in his Sunan that he titled, "Chapter: Clarification that the Night of Al-Qadr occurs during every Ramadan.'' Then he recorded that `Abdullah bin `Umar said, "The Messenger of Allah was asked about the Night of Al-Qadr while I was listening and he said,
«هِيَ فِي كُلِّ رَمَضَان»
(Ia berlaku pada setiap bulan Ramadhan.) '' Orang-orang dari rantai terjemahan ini boleh dipercayai, tetapi Abu Dawud berkata bahawa Shu`bah dan Sufyan keduanya meriwayatkannya dari Ishaq dan kedua-duanya menganggapnya sebagai pernyataan dari Sahabat (Ibnu 'Umar, dan dengan itu bukan pernyataan Rasulullah). Telah dilaporkan bahawa Abu Sa'id Al-Khudri berkata, "Rasulullah melakukan taktik yang saya lakukan selama sepuluh malam pertama Ramadhan dan kami melakukan I'tikaf dengannya. Kemudian Jibril datang kepadanya dan berkata, anda mencari berada di hadapan anda. ' Maka Rasulullah melakukan I`tikaf selama sepuluh hari pertengahan Ramadhan dan kami juga melakukan I'tikaf dengannya. Kemudian Jibril datang kepadanya dan berkata, 'Apa yang kamu cari adalah di depan kamu.' Maka Rasulullah berdiri dan memberi khotbah pada pagi kedua Ramadhan dan dia berkata,

(It occurs during every Ramadan.)'' The men of this chain of narration are all reliable, but Abu Dawud said that Shu`bah and Sufyan both narrated it from Ishaq and they both considered it to be a statement of the Companion (Ibn `Umar, and thus not the statement of the Prophet ). It has been reported that Abu Sa`id Al-Khudri said, "The Messenger of Allah performed I`tikaf during the first ten nights of Ramadan and we performed I`tikaf with him. Then Jibril came to him and said, `That which you are seeking is in front of you.' So the Prophet performed I`tikaf during the middle ten days of Ramadan and we also performed I`tikaf with him. Then Jibril came to him and said; `That which you are seeking is ahead of you.' So the Prophet stood up and gave a sermon on the morning of the twentieth of Ramadan and he said,
«مَنْ كَانَ اعْتَكَفَ مَعِيَ فَلْيَرْجِعْ فَإِنِّي رَأَيْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ، وَإِنِّي أُنْسِيتُهَا، وَإِنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي وِتْرٍ، وَإِنِّي رَأَيْتُ كَأَنِّي أَسْجُدُ فِي طِينٍ وَمَاء»


(Sesiapa yang melakukan aku dengannya, biarlah dia kembali (untuk saya kembali), kerana sesungguhnya saya melihat Malam Al-Qadr, dan saya terlupa, dan sesungguhnya pada masa sepuluh (malam ) Pada malam yang ganjil dan saya melihat diri saya seolah-olah saya sujud di dalam lumpur dan air.) Bumbung Masjid itu dibuat daripada daun palma kering dan kita tidak melihat apa-apa (awan) di langit . Tetapi kemudian awan yang dipandu oleh angin datang dan hujan. Maka Rasulullah memimpin kita dalam doa sehingga kita melihat jejak-jejak lumpur dan air di dahi Rasul Allah, yang mengesahkan impiannya. '' Dalam satu narasi ia menambahkan bahawa ini berlaku pada pagi malam kedua puluh satu ( bermakna pagi esok). Mereka berdua (Al-Bukhari dan Muslim) mencatatkannya dalam Dua Sahih. Ash-Shafi`i berkata, "Hadis ini adalah yang paling sahih dari apa yang telah dilaporkan. '' Ia juga dikatakan bahawa pada malam dua puluh tiga kerana hadith yang diriwayatkan dari` Abdullah bin Unays dalam Sahih Muslim. Telah dikatakan bahawa pada malam dua puluh lima tahun kerana apa yang dicatat oleh Al-Bukhari dari Ibn Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda,

(Whoever performed I`tikaf with me, let him come back (for I`tikaf again), for verily I saw the Night of Al-Qadr, and I was caused to forget it, and indeed it is during the last ten (nights). It is during an odd night and I saw myself as if I were prostrating in mud and water.) The roof of the Masjid was made of dried palm-tree leaves and we did not see anything (i.e., clouds) in the sky. But then a patch of wind-driven clouds came and it rained. So the Prophet lead us in prayer until we saw the traces of mud and water on the forehead of the Messenger of Allah , which confirmed his dream.'' In one narration it adds that this occurred on the morning of the twenty-first night (meaning the next morning). They both (Al-Bukhari and Muslim) recorded it in the Two Sahihs. Ash-Shafi`i said, "This Hadith is the most authentic of what has been reported.'' It has also been said that it is on the twenty-third night due to a Hadith narrated from `Abdullah bin Unays in Sahih Muslim. It has also been said that it is on the twenty-fifth night due to what Al-Bukhari recorded from Ibn `Abbas that the Messenger of Allah said,
«الْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ فِي تَاسِعَةٍ تَبْقَى، فِي سَابِعَةٍ تَبْقَى، فِي خَامِسَةٍ تَبْقَى»



(Periksalah dalam sepuluh (malam) Ramadhan yang terakhir. Pada kesembilan itu masih ada, pada ketujuh masih ada, pada kelima ia tetap ada.) Banyak yang menjelaskan Hadis ini untuk merujuk kepada malam yang ganjil, dan ini penjelasan yang paling jelas dan paling popular. Ia juga dikatakan berlaku pada malam kedua puluh tujuh kerana apa yang dicatatkan oleh Muslim di Sahihnya dari Ubay bin Ka`b bahawa Rasul Allah menyebut bahawa pada malam kedua puluh tujuh. Imam Ahmad mencatat dari Zirr bahawa dia bertanya kepada Ubayy bin Ka`b, "O Abu Al-Mundhir! Sesungguhnya saudara lelaki kamu Ibn Mas`ud berkata sesiapa yang berdiri untuk solat (pada waktu malam) sepanjang tahun, akan menangkap Malam Al-Qadr . '' Beliau (Ubayy) berkata, "Semoga Allah mengasihani dia. Sesungguhnya dia tahu bahawa ia adalah pada bulan Ramadan dan bahawa ia adalah malam kedua puluh tujuh. "Kemudian dia bersumpah dengan Allah. Zirr kemudian berkata, "Bagaimanakah anda tahu itu?" Ubayy menjawab, "Dengan tanda atau petunjuk bahawa dia (Nabi) memberitahu kami tentang. Ia naik keesokan harinya tanpa sinaran di atasnya - yang bermaksud matahari. '' Muslim juga telah mencatatkannya. Telah dikatakan bahawa ia adalah malam kedua puluh sembilan. Imam Ahmad bin Hanbal mencatat dari Ubadah bin As-Samit yang dia bertanya kepada Rasulullah tentang Malam Keputusan dan dia menjawab,

(Seek it in the last ten (nights) of Ramadan. In the ninth it still remains, in the seventh it still remains, in the fifth it still remains.) Many have explained this Hadith to refer to the odd nights, and this is the most apparent and most popular explanation. It has also been said that it occurs on the twenty-seventh night because of what Muslim recorded in his Sahih from Ubay bin Ka`b that the Messenger of Allah mentioned that it was on the twenty-seventh night. Imam Ahmad recorded from Zirr that he asked Ubayy bin Ka`b, "O Abu Al-Mundhir! Verily, your brother Ibn Mas`ud says whoever stands for prayer (at night) the entire year, will catch the Night of Al-Qadr.'' He (Ubayy) said, "May Allah have mercy upon him. Indeed he knows that it is during the month of Ramadan and that it is the twenty-seventh night.'' Then he swore by Allah. Zirr then said, "How do you know that'' Ubayy replied, "By a sign or an indication that he (the Prophet ) informed us of. It rises that next day having no rays on it -- meaning the sun.'' Muslim has also recorded it. It has been said that it is the night of the twenty-ninth. Imam Ahmad bin Hanbal recorded from `Ubadah bin As-Samit that he asked the Messenger of Allah about the Night of Decree and he replied,
«فِي رَمَضَانَ فَالْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ، فَإِنَّهَا فِي وِتْرٍ إِحْدَى وَعِشْرِينَ، أَوْ ثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ خَمْسٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ تِسْعٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ فِي آخِرِ لَيْلَة»


(Lihatlah pada bulan Ramadhan dalam sepuluh malam terakhir. Sesungguhnya pada malam-malam yang ganjil, yang kedua puluh satu, atau dua puluh tiga, atau dua puluh lima, atau dua puluh tujuh, atau dua puluh sembilan, atau pada malam terakhir.) Imam Ahmad juga mencatat dari Abu Hurayrah bahawa Rasulullah berkata tentang Malam Al-Qadr,

(Seek it in Ramadan in the last ten nights. For verily, it is during the odd nights, the twenty-first, or the twenty-third, or the twenty-fifth, or the twenty-seventh, or the twenty-ninth, or during the last night.) Imam Ahmad also recorded from Abu Hurayrah that the Messenger of Allah said about the Night of Al-Qadr,
«إِنَّهَا لَيْلَةُ سَابِعَةٍ أَوْ تَاسِعَةٍ وَعِشْرِينَ، وَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فِي الْأَرْضِ أَكْثَرُ مِنْ عَدَدِ الْحَصَى»


(Sesungguhnya, pada malam kedua puluh tujuh atau malam kedua puluh sembilan. Dan sesungguhnya malaikat-malaikat yang ada di bumi pada malam itu lebih banyak dari bilangan batu kerikil.) Ahmad bersendirian dalam merakam Hadis ini dan ada tiada apa yang salah dengan rantai penyerahannya. At-Tirmidhi direkam dari Abu Qilabah yang berkata, "Malam Al-Qadr bergerak sekitar (iaitu, dari tahun ke tahun) sepanjang sepuluh malam terakhir. '' Pandangan ini bahawa At-Tirmidhi menyebut dari Abu Qilabah juga telah direkodkan oleh Malik, Ath-Thawri, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuyah, Abu Thawr, Al-Muzani, Abu Bakr bin Khuzaymah dan lain-lain. Ini juga berkaitan dengan Ash-Shafi`i, dan Al-Qadi melaporkan daripadanya, dan ini adalah yang paling mungkin, dan Allah lebih mengetahui.



(Verily, it is during the twenty-seventh or the twenty-ninth night. And verily, the angels who are on the earth during that night are more numerous than the number of pebbles.) Ahmad was alone in recording this Hadith and there is nothing wrong with its chain of narration. At-Tirmidhi recorded from Abu Qilabah that he said, "The Night of Al-Qadr moves around (i.e., from year to year) throughout the last ten nights.'' This view that At-Tirmidhi mentions from Abu Qilabah has also been recorded by Malik, Ath-Thawri, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuyah, Abu Thawr, Al-Muzani, Abu Bakr bin Khuzaymah and others. It has also been related from Ash-Shafi`i, and Al-Qadi reported it from him, and this is most likely. And Allah knows best.



 
Doa semasa Malam DekriCetakE-mel

Supplication during the Night of Decree
PrintE-mail



Adalah disyorkan untuk selalu memohon pada setiap masa, terutamanya pada bulan Ramadhan, dalam sepuluh malam terakhir, dan pada malam-malam yang ganjil itu lebih-lebih lagi. Adalah disyorkan supaya seseorang mengatakan doa berikut ini: "Ya Allah, Sesungguhnya Engkau adalah Pengampun, Engkau suka mengampuni, maka ampunilah aku." Ini disebabkan oleh apa yang direkam oleh Imam Ahmad dari `Aishah, bahawa dia berkata, "Wahai Rasulullah! Jika saya dapati Malam Al-Qadr apa yang harus saya katakan '' Dia menjawab,

It is recommended to supplicate often during all times, especially during the month of Ramadan, in the last ten nights, and during the odd nights of it even more so. It is recommended that one say the following supplication a lot: "O Allah! Verily, You are the Of the Pardoning, You love to pardon, so pardon me.'' This is due to what Imam Ahmad recorded from `A'ishah, that she said, "O Messenger of Allah! If I find the Night of Al-Qadr what should I say'' He replied,
«قُولِي: اللْهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي»

At-Tirmidhi, An-Nasa'i dan Ibnu Majah telah mencatat Hadith ini. At-Tirmidhi berkata: "Wahai Allah, sesungguhnya Engkau adalah pengampun, Engkau suka mengampuni, maka ampunilah aku." , "Hadits ini adalah Hasan Sahih." Al-Hakim mencatatkannya di dalam Mustadraknya (dengan rantai naratif yang berbeza) dan dia berkata bahawa ia adalah sahih menurut kriteria kedua Shaykh (Al-Bukhari dan Muslim). An-Nasa'i juga mencatatkannya. Ini adalah akhir dari Tafsir Surah Laylat Al-Qadr, dan semua pujian dan berkat adalah kerana Allah.

(Say: "O Allah! Verily, You are the Of the Pardoning, You love to pardon, so pardon me.'') At-Tirmidhi, An-Nasa'i and Ibn Majah have all recorded this Hadith. At-Tirmidhi said, "This Hadith is Hasan Sahih.'' Al-Hakim recorded it in his Mustadrak (with a different chain of narration) and he said that it is authentic according to the criteria of the two Shaykhs (Al-Bukhari and Muslim). An-Nasa'i also recorded it. This is the end of the Tafsir of Surah Laylat Al-Qadr, and all praise and blessings are due to Allah.

No comments:

Post a Comment

 
back to top