Surah 97 Al-Qadr - سورة القدر (Dwibahasa)
|
|
﴿إِنَّآ أَنزَلْنَـهُ فِى لَيْلَةٍ مُّبَـرَكَةٍ﴾
(Kami menurunkannya pada malam yang diberkati.) (44: 3) Ini adalah Malam Al-Qadr dan ia berlaku pada bulan Ramadhan. Ini adalah seperti yang Allah katakan,
﴿شَهْرُ رَمَضَانَ الَّذِى أُنزِلَ فِيهِ الْقُرْآنُ﴾
(Bulan Ramadhan yang diturunkan Al-Qur'an). (2: 185) Ibn Abbas dan yang lainnya telah berkata, "Allah telah mengutus Al-Quran ini sekali-sekali dari Tablet yang Dilestarikan (Al-Lawh Al- Mahfuz) ke House of Might (Baytul-`Izzah), yang berada di syurga dunia ini, kemudian turun ke bahagian-bahagiannya kepada Rasulullah berdasarkan kejadian-kejadian yang berlaku dalam tempoh dua puluh tiga tahun. 'Kemudian Allah membesarkan status Malam Al-Qadr, yang Dia pilih untuk wahyu Al-Quran Yang Maha Kuasa, dengan mengatakannya,
﴿وَمَآ أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ - لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِّنْ أَلْفِ شَهْرٍ ﴾
(Dan apa yang akan membuatkan kamu tahu apa Malam Al-Qadr adalah Malam Al-Qadr adalah lebih baik daripada seribu bulan.) Imam Ahmad mencatat bahawa Abu Hurairah "Apabila Ramadan akan datang, Rasulullah shallallahu 'alaihi wasallam bersabda,
«قَدْ جَاءَكُمْ شَهْرُ رَمَضَانَ، شَهْرٌ مُبَارَكٌ، افْتَرَضَ اللهُ عَلَيْكُمْ صِيَامَهُ، تُفْتَحُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَنَّةِ، وَتُغْلَقُ فِيهِ أَبْوَابُ الْجَحِيمِ، وَتُغَلُّ فِيهِ الشَّيَاطِينُ، فِيهِ لَيْلَةٌ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ، مَنْ حُرِمَ خَيْرَهَا فَقَدْ حُرِم»
(Sesungguhnya bulan Ramadan telah datang kepada kamu semua, iaitu bulan yang diberkati, yang Allah telah mewajibkan kamu semua untuk berpuasa, di dalamnya pintu syurga dibuka, pintu neraka tertutup dan dajal-dajal dibelenggu. ia ada malam yang lebih baik daripada seribu bulan. Barangsiapa yang dirampas dari kebaikannya, maka ia benar-benar telah dirampas.) '' An-Nasa'i mencatat Hadith yang sama. Selain dari hakikat bahawa sembahyang pada Malam Al-Qadr adalah bersamaan dengan ibadah yang dilakukan selama satu ribu bulan, ia juga disahkan dalam Dua Sahih dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
«مَنْ قَامَ لَيْلَةَ الْقَدْرِ إِيمَانًا وَاحْتِسَابًا غُفِرَ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِه»
(Barangsiapa yang berdiri (dalam sholat) pada Malam Al-Qadr dengan iman dan mengharapkan pahala (dari Allah), dia akan diampuni dosa-dosa sebelumnya.)
|
|
﴿تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ ﴾
(Di dalamnya turun malaikat dan Ruh dengan izin Tuhan mereka dengan segala perkara.) Maksudnya, para malaikat turun banyak pada Malam Al-Qadr karena berkat-berkatnya yang banyak. Para malaikat turun dengan turunnya rahmat dan belas kasihan, sebagaimana mereka turun ketika Al-Qur'an dibacakan, mereka mengelilingi lingkaran Dhikr (peringatan Allah) dan mereka menurunkan sayap mereka dengan rasa hormat yang benar untuk pelajar ilmu pengetahuan. Sebagai rujukan kepada Ar-Ruh, dikatakan bahawa di sini ia bermakna malaikat Jibril. Oleh itu, kata-kata Ayah adalah kaedah untuk menambah nama objek yang berbeza (dalam kes ini Jibril) yang terpisah dari kumpulan umum (dalam kes ini para malaikat). Mengenai kenyataan Allah,
﴿مِّن كُلِّ أَمْرٍ﴾
(dengan setiap perkara.) Mujahid berkata, "Perdamaian mengenai setiap perkara." Sa'id bin Mansur berkata, 'Isa bin Yunus memberitahu kami bahawa Al-A`mash meriwayatkan kepada mereka bahawa Mujahid berkata mengenai pernyataan Allah,
﴿سَلَـمٌ هِىَ﴾
"Ada keamanan di mana Shaytan tidak dapat melakukan apa-apa kejahatan atau apa-apa kemudaratan." Qatadah dan lain-lain telah berkata, "Perkara-perkara yang ditentukan pada masa itu, dan masa kematian dan peruntukan diukur (iaitu, memutuskan ) pada masa itu. '' Allah berfirman,
﴿فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ ﴾
(Inilah yang menentukan segala urusan). (44: 4) Maka Allah berfirman:
﴿سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ ﴾
(Ada perdamaian hingga muncul fajar.) Sa`id bin Mansur berkata, "Hushaym menceritakan kepada kami atas kewenangan Abu Ishaq, yang menceritakan bahwa Ash-Sha`bi berkata mengenai pernyataan Allah,
﴿تَنَزَّلُ الْمَلَـئِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِم مِّن كُلِّ أَمْرٍ
- سَلَـمٌ هِىَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ﴾
(Dengan setiap perkara, terdapat perdamaian hingga muncul fajar.) `Para malaikat memberikan salam perdamaian pada Malam Al-Qadr kepada orang-orang di Masjid hingga kedatangan Fajr (fajar). '' 'Qatadah dan Ibn Zayd berkata mengenai pernyataan Allah,
﴿سَلَـمٌ هِىَ﴾
(Terdapat kedamaian.) "Ini bererti semua itu baik dan tidak ada kejahatan di dalamnya sehingga kedatangan Fajr (subuh)."(There is peace.) "This means all of it is good and there is no evil in it until the coming of Fajr (dawn).'' |
|
Ini disokong oleh apa yang dicatatkan oleh Imam Ahmad dari `Ubadah bin As-Samit yang Rasulullah berkata,
«لَيْلَةُ الْقَدْرِ فِي الْعَشْرِ الْبَوَاقِي، مَنْ قَامَهُنَّ ابْتِغَاءَ حِسْبَتِهِنَّ فَإِنَّ اللهَ يَغْفِرُ لَهُ مَا تَقَدَّمَ مِنْ ذَنْبِهِ وَمَا تَأَخَّرَ، وَهِيَ لَيْلَةُ وِتْرٍ: تِسْعٍ أَوْ سَبْعٍ أَوْ خَامِسَةٍ أَوْ ثَالِثَةٍ أَوْ آخِرِ لَيْلَة»
«إِنَّ أَمَارَةَ لَيْلَةِ الْقَدْرِ أَنَّهَا صَافِيَةٌ بَلْجَةٌ، كَأَنَّ فِيهَا قَمَرًا سَاطِعًا، سَاكِنَةٌ سَاجِيَةٌ، لَا بَرْدَ فِيهَا وَلَا حَرَّ، وَلَا يَحِلُّ لِكَوْكَبٍ يُرْمَى بِهِ فِيهَا حَتْى يُصْبِحَ، وَإِنَّ أَمَارَتَهَا أَنَّ الشَّمْسَ صَبِيحَتَهَا تَخْرُجُ مُسْتَوِيَةً لَيْسَ لَهَا شُعَاعٌ، مِثْلَ الْقَمَرِ لَيْلَةَ الْبَدْرِ، وَلَا يَحِلُّ لِلشَّيْطَانِ أَنْ يَخْرُجَ مَعَهَا يَوْمَئِذ»
(Sesungguhnya tanda Malam Al-Qadr adalah murni dan bercahaya seolah-olah ada bulan yang terang, tenang, tenang dan tenang. Ia tidak sejuk, tidak panas, dan tiada bintang menembak dibenarkan sehingga isyaratnya ialah matahari terbit pada waktu pagi berikutan ia tidak licin tanpa sinar di atasnya, sama seperti bulan pada malam bulan purnama. Shaytan tidak dibenarkan keluar dengannya (matahari) pada hari itu.) rantai naratif adalah baik. Dalam teksnya terdapat beberapa perkara aneh dan dalam beberapa perkataannya ada hal-hal yang tidak menyenangkan. Abu Dawud menyebutkan satu bahagian di dalam Sunannya bahawa dia berjudul, "Bab: Penjelasan bahawa Malam Al-Qadr berlaku pada setiap Ramadhan." Kemudian dia mencatat bahwa `Abdullah bin` Umar berkata, "Rasulullah bertanya tentang Malam Al-Qadr semasa saya mendengar dan dia berkata,
«هِيَ فِي كُلِّ رَمَضَان»
(Ia berlaku pada setiap bulan Ramadhan.) '' Orang-orang dari rantai terjemahan ini boleh dipercayai, tetapi Abu Dawud berkata bahawa Shu`bah dan Sufyan keduanya meriwayatkannya dari Ishaq dan kedua-duanya menganggapnya sebagai pernyataan dari Sahabat (Ibnu 'Umar, dan dengan itu bukan pernyataan Rasulullah). Telah dilaporkan bahawa Abu Sa'id Al-Khudri berkata, "Rasulullah melakukan taktik yang saya lakukan selama sepuluh malam pertama Ramadhan dan kami melakukan I'tikaf dengannya. Kemudian Jibril datang kepadanya dan berkata, anda mencari berada di hadapan anda. ' Maka Rasulullah melakukan I`tikaf selama sepuluh hari pertengahan Ramadhan dan kami juga melakukan I'tikaf dengannya. Kemudian Jibril datang kepadanya dan berkata, 'Apa yang kamu cari adalah di depan kamu.' Maka Rasulullah berdiri dan memberi khotbah pada pagi kedua Ramadhan dan dia berkata,
«مَنْ كَانَ اعْتَكَفَ مَعِيَ فَلْيَرْجِعْ فَإِنِّي رَأَيْتُ لَيْلَةَ الْقَدْرِ، وَإِنِّي أُنْسِيتُهَا، وَإِنَّهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ فِي وِتْرٍ، وَإِنِّي رَأَيْتُ كَأَنِّي أَسْجُدُ فِي طِينٍ وَمَاء»
(Sesiapa yang melakukan aku dengannya, biarlah dia kembali (untuk saya kembali), kerana sesungguhnya saya melihat Malam Al-Qadr, dan saya terlupa, dan sesungguhnya pada masa sepuluh (malam ) Pada malam yang ganjil dan saya melihat diri saya seolah-olah saya sujud di dalam lumpur dan air.) Bumbung Masjid itu dibuat daripada daun palma kering dan kita tidak melihat apa-apa (awan) di langit . Tetapi kemudian awan yang dipandu oleh angin datang dan hujan. Maka Rasulullah memimpin kita dalam doa sehingga kita melihat jejak-jejak lumpur dan air di dahi Rasul Allah, yang mengesahkan impiannya. '' Dalam satu narasi ia menambahkan bahawa ini berlaku pada pagi malam kedua puluh satu ( bermakna pagi esok). Mereka berdua (Al-Bukhari dan Muslim) mencatatkannya dalam Dua Sahih. Ash-Shafi`i berkata, "Hadis ini adalah yang paling sahih dari apa yang telah dilaporkan. '' Ia juga dikatakan bahawa pada malam dua puluh tiga kerana hadith yang diriwayatkan dari` Abdullah bin Unays dalam Sahih Muslim. Telah dikatakan bahawa pada malam dua puluh lima tahun kerana apa yang dicatat oleh Al-Bukhari dari Ibn Abbas bahawa Rasulullah SAW bersabda,
«الْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ مِنْ رَمَضَانَ فِي تَاسِعَةٍ تَبْقَى، فِي سَابِعَةٍ تَبْقَى، فِي خَامِسَةٍ تَبْقَى»
«فِي رَمَضَانَ فَالْتَمِسُوهَا فِي الْعَشْرِ الْأَوَاخِرِ، فَإِنَّهَا فِي وِتْرٍ إِحْدَى وَعِشْرِينَ، أَوْ ثَلَاثٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ خَمْسٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ سَبْعٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ تِسْعٍ وَعِشْرِينَ، أَوْ فِي آخِرِ لَيْلَة»
«إِنَّهَا لَيْلَةُ سَابِعَةٍ أَوْ تَاسِعَةٍ وَعِشْرِينَ، وَإِنَّ الْمَلَائِكَةَ تِلْكَ اللَّيْلَةَ فِي الْأَرْضِ أَكْثَرُ مِنْ عَدَدِ الْحَصَى»
(Verily, it is during the twenty-seventh or the twenty-ninth night. And verily, the angels who are on the earth during that night are more numerous than the number of pebbles.) Ahmad was alone in recording this Hadith and there is nothing wrong with its chain of narration. At-Tirmidhi recorded from Abu Qilabah that he said, "The Night of Al-Qadr moves around (i.e., from year to year) throughout the last ten nights.'' This view that At-Tirmidhi mentions from Abu Qilabah has also been recorded by Malik, Ath-Thawri, Ahmad bin Hanbal, Ishaq bin Rahuyah, Abu Thawr, Al-Muzani, Abu Bakr bin Khuzaymah and others. It has also been related from Ash-Shafi`i, and Al-Qadi reported it from him, and this is most likely. And Allah knows best. |
|
«قُولِي: اللْهُمَّ إِنَّكَ عَفُوٌّ تُحِبُّ الْعَفْوَ فَاعْفُ عَنِّي»
|
No comments:
Post a Comment