Surah 96 Al-'Alaq - سورة العلق (Dwibahasa)
Inilah Al-Qur'an Pertama yang diturunkan |
﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ ﴾
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.
﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ - خَلَقَ الإِنسَـنَ مِنْ عَلَقٍ - اقْرَأْ وَرَبُّكَ الاٌّكْرَمُ - الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ - عَلَّمَ الإِنسَـنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴾
(1. Bacalah Nama Tuhan kamu Yang telah menciptakan) 2. Dia menciptakan manusia dari gumpalan. (3. Bacalah, Tuhanmu adalah Yang Maha Pemurah) (4. Siapakah yang telah diajar oleh pena .) 5. Dia mengajar manusia apa yang dia tidak tahu.)
|
|
|
Ayat ini memberitahu tentang permulaan ciptaan manusia dari gumpalan yang menggantung, dan bahawa dari kemurahan Allah Dia mengajar manusia apa yang tidak ia ketahui. Oleh itu, Allah meninggikannya dan memuliakannya dengan memberi pengetahuan kepadanya, dan itu adalah martabat bahawa Bapa Manusia, Adam, dibezakan dengan malaikat. Pengetahuan kadang-kadang dalam fikiran, kadang-kadang pada lidah, dan kadang-kadang secara bertulis dengan jari. Oleh itu, ia mungkin intelektual, lisan dan tulisan. Dan sementara yang terakhir (tertulis) memerlukan kedua pertama (intelektual dan bercakap), sebaliknya tidak benar. Oleh sebab itu Allah berfirman,
﴿اقْرَأْ وَرَبُّكَ الاٌّكْرَمُ - الَّذِى عَلَّمَ بِالْقَلَمِ - عَلَّمَ الإِنسَـنَ مَا لَمْ يَعْلَمْ ﴾
Dan (ingatlah), Tuhanmu Yang Maha Pemurah, yang telah mengajar oleh pena itu, telah mengajarkan manusia apa yang tidak ia ketahui.) Terdapat riwayat yang menyatakan, "Tuliskan pengetahuan dengan menulis." menyatakan, "Barangsiapa bertindak sesuai dengan apa yang dia ketahui, Allah akan menjadikan dia mewarisi pengetahuan yang dia tidak tahu."
﴿كَلاَّ إِنَّ الإِنسَـنَ لَيَطْغَى - أَن رَّءَاهُ اسْتَغْنَى - إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى - أَرَأَيْتَ الَّذِى يَنْهَى - عَبْداً إِذَا صَلَّى - أَرَءَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى - أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى - أَرَءَيْتَ إِن كَذَّبَ وَتَوَلَّى - أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى - كَلاَّ لَئِن لَّمْ يَنتَهِ لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ - نَاصِيَةٍ كَـذِبَةٍ خَاطِئَةٍ - فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ - سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ - كَلاَّ لاَ تُطِعْهُ وَاسْجُدْ وَاقْتَرِب ﴾
(6. Tidak, sesungguhnya manusia itu melampaui batas) 7. Kerana dia menganggap dirinya cukup diri (8. Sesungguhnya Tuhanmu adalah balasannya.) (9. Adakah kamu melihatnya yang menghalangnya)? Seorang hamba ketika dia berdoa) (11. Pernahkah kamu melihat jika dia ada petunjuk) 12. Memerintahkan Taqwa 13. Pernahkah kamu melihat jika dia menafikan dan berpaling (14) Tidak mengetahuinya bahawa Allah melihat () 15. Tidak, jika dia tidak berhenti, Kami akan memusnahkan dahinya. 16. Dahi yang berduri dan berdosa. 17. Kemudian hendaklah dia memanggil majlisnya. 18. Kami akan memanggil para pengawal Neraka (19) Sebenarnya janganlah kamu taat kepadanya, dan sujudlah dan bersujudlah (kepada Allah)!
|
|
Allah memberitahukan bahawa manusia sangat gembira, paling jahat, mengejek dan melampau apabila dia menganggap dirinya cukup diri dan mempunyai banyak kekayaan. Kemudian Allah mengancam, memberi peringatan dan memberi penuntun kepadanya dalam firman-Nya,
﴿إِنَّ إِلَى رَبِّكَ الرُّجْعَى ﴾
(Sesungguhnya Tuhanmu adalah balasannya). Maksudnya: "Kepada Allah adalah tujuan akhir dan kembali, dan Dia akan memelihara kamu dengan kekayaanmu, ke mana kamu memperolehnya dan bagaimana kamu membelanjakannya".
|
Scolding of Abu Jahl and the Threat of seizing Him |
Kemudian Allah berfirman,
﴿أَرَأَيْتَ الَّذِى يَنْهَى - عَبْداً إِذَا صَلَّى ﴾
(Pernahkah kamu melihatnya yang menghalangnya) Seorang hamba ketika ia berdoa) Ini diturunkan tentang Abu Jahl, semoga Allah mengutuknya. Dia mengancam Nabi untuk melakukan Salah di Ka`bah. Oleh itu, Allah terlebih dahulu memberi peringatan kepadanya dengan yang lebih baik dengan mengatakan,
﴿أَرَءَيْتَ إِن كَانَ عَلَى الْهُدَى ﴾
(Adakah anda melihat jika dia berada di atas bimbingan.) Maksudnya, 'adakah anda menganggap lelaki ini yang anda cegah adalah di jalan yang lurus dalam tindakannya, atau
﴿أَوْ أَمَرَ بِالتَّقْوَى ﴾
(Atau menyuruh Taqwa) dalam pernyataannya Namun, kamu menegurnya dan mengancamnya kerana doanya. ' Oleh itu, Allah berfirman,
﴿أَلَمْ يَعْلَم بِأَنَّ اللَّهَ يَرَى ﴾
(Tidak mengetahuinya bahawa Allah melihat) maksudnya, tidakkah orang yang menghalang orang yang mengikuti petunjuk yang betul tahu bahawa Allah melihatnya dan mendengar kata-katanya, dan Dia akan memberi ganti rugi kepadanya sepenuhnya untuk apa yang telah dilakukannya. dengan memberi amaran dan mengancam,
﴿كَلاَّ لَئِن لَّمْ يَنتَهِ﴾
(Tidak, jika dia tidak berhenti), bermakna, jika dia tidak berhenti daripada perselisihan dan kekecewaannya,
﴿لَنَسْفَعاً بِالنَّاصِيَةِ﴾
(Kami akan mengeringkan dahinya.) Maksudnya, "sesungguhnya Kami akan menjadikannya sangat gelap pada Hari Kiamat."Kemudian Dia berkata,
﴿نَاصِيَةٍ كَـذِبَةٍ خَاطِئَةٍ ﴾
(Dahi yang berbohong, berdarah!), Dahi Abu Jahl terletak dalam pernyataannya dan berdosa dalam perbuatannya.
﴿فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ
(Kemudian hendaklah dia memanggil majlisnya.) Maksudnya, kaumnya dan suku kaumnya. Dengan kata lain, biarkan dia memanggil mereka untuk mendapatkan bantuan daripada mereka. (Then let him call upon his council.) meaning, his people and his tribe. In other words, let him call them in order to seek help from them.
﴿سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ﴾
«لَئِنْ فَعَلَ لَأَخَذَتْهُ الْمَلَائِكَة»
(Jika dia melakukannya, dia akan dirampas oleh para malaikat.) '' Hadits ini juga direkodkan oleh At-Tirmidhi dan An-Nasa'i dalam Buku Tafsir mereka. Begitu juga, ia telah direkodkan oleh Ibn Jarir. Ahmad, At-Tirmidhi, An-Nasa'i dan Ibn Jarir, semuanya mencatatnya dari Ibn Abbas dengan kata-kata berikut: "Rasulullah sedang berdoa di Maqam ketika Abu Jahl bin Hisham dilewati dia berkata, 'Wahai Muhammad, saya tidak menghalang kamu daripada ini' Dia mengancam Nabi dan Rasulullah saw menjadi marah kepadanya dan menegurnya. Kemudian dia berkata, 'Wahai Muhammad, apa yang boleh kamu mengancam saya Demi Allah, saya mempunyai golongan yang paling banyak dari lembah ini dengan saya yang besar. ' Kemudian Allah menyatakan,
﴿فَلْيَدْعُ نَادِيَهُ - سَنَدْعُ الزَّبَانِيَةَ ﴾
Maka hendaklah dia memanggil majelisnya dan kami akan menyeru pengawal Neraka! "Ibnu Abbas kemudian berkata," Sekiranya dia memanggil umatnya, malaikat-malaikat siksa akan menangkapnya pada saat itu. " At-Tirmidhi berkata, "Hasan Sahih." Ibnu Jarir mencatat dari Abu Hurairah bahwa Abu Jahl berkata, "Adakah Muhammad menutup muka dengan debu (iaitu dari sujud) sementara dia ada di antara kamu semua" "Ya." Kemudian dia berkata, "Dengan Al-Lat dan Al-`Uzza, jika saya melihatnya berdoa seperti ini, saya akan menginjak lehernya, dan saya pasti akan meletakkan mukanya di debu. Rasulullah saw datang dan dia berdoa, yang menyebabkan Abu Jahl jatuh ke lehernya, lalu orang-orang itu terkejut dengan dia (Abu Jahl) kerana dia mula mundur di belakang dan menutup dirinya dengan tangannya. telah berkata kepadanya, "Apa masalahmu?" Dia menjawab, "Sesungguhnya, antara saya dan dia adalah selokan api, raksasa dan sayap." Kemudian Rasulullah berkata,
«لَوْ دَنَا مِنِّي لَاخْتَطَفَتْهُ الْمَلَائِكَةُ عُضْوًا عُضْوًا»
(Sekiranya dia telah mendekati saya, para malaikat akan merampasnya dengan anggota badan). "Allah mendedahkan seorang Ayah, tetapi saya tidak tahu sama ada berkenaan hadis Abu Hurairah atau tidak:
﴿كَلاَّ إِنَّ الإِنسَـنَ لَيَطْغَى ﴾
"Sesungguhnya manusia telah melampaui batas" hingga akhir Surah. '' Imam Ahmad bin Hanbal, Muslim, An-Nasa'i dan Ibn Abi Hatim semuanya mencatat hadith ini.
|
﴿كَلاَّ لاَ تُطِعْهُ﴾
(Tidak, jangan taat dia.) Maksudnya, 'Wahai Muhammad! Jangan taat dia dalam apa yang dia melarang daripada seperti sabar dalam ibadah dan beramal dengan banyak. Berdoalah di mana sahaja anda mahu dan jangan risau tentang dia. Sesungguhnya Allah akan melindungi kamu dan menolong kamu, dan Ia akan membela kamu terhadap manusia. '
﴿وَاسْجُدْ وَاقْتَرِب﴾
(Kejatuhan sujud dan mendekati Allah)! Ini sama seperti apa yang telah disahkan dalam Sahih Muslim atas kewenangan Abu Salih yang melaporkan dari Abu Hurairah bahawa Rasulullah SAW bersabda,
«أَقْرَبُ مَا يَكُونُ الْعَبْدُ مِنْ رَبِّهِ وَهُوَ سَاجِدٌ، فَأَكْثِرُوا الدُّعَاء»
(Yang paling dekat dengannya ialah seorang hamba kepada Tuhannya ketika sedang sujud. Oleh sebab itu, mohonlah doa yang berlimpah-limpah (yaitu sambil bersujud). '' Telah disebutkan sebelumnya bahwa Rasulullah saw bersujud ketika dia membaca
﴿إِذَا السَّمَآءُ انشَقَّتْ ﴾
(Apabila surga dipisahkan). (84: 1) dan
﴿اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّكَ الَّذِى خَلَقَ ﴾
(Bacalah! Dengan Nama Tuhanmu yang telah menciptakan). (96: 1) Ini adalah akhir dari Tafsir dari Surah Iqra '(Surat Al-`Alaq).Kepada Allah adalah semua pujian dan syukur, dan Dia adalah Pemberi kejayaan dan perlindungan terhadap kesilapan.
|
No comments:
Post a Comment