Sunday, July 1, 2018

Surah 110 An-Nasr - سورة النصر (Dwibahasa)

0 Comments

Surah 110 An-Nasr - سورة النصر (Dwibahasa)


Kebajikan Surat An-NasrCetakE-mel

The Virtues of Surat An-Nasr
PrintE-mail


Telah disebutkan sebelumnya bahawa ia (Surat An-Nasr) bersamaan dengan seperempat al-Qur'an dan Surat Az-Zalzalah bersamaan dengan seperempat al-Qur'an. An-Nasa'i diriwayatkan dari `Ubaydullah bin` bin al-Utbah bahawa Ibnu Abbas berkata kepadanya, "Wahai Ibnu Utbah! Tahukah kamu yang terakhir Surah Al-Qur'an yang diturunkan?" Dia menjawab, "Ya , Ia adalah

It has been mentioned previously that it (Surat An-Nasr) is equivalent to one-fourth of the Qur'an and that Surat Az-Zalzalah is equivalent to one-fourth of the Qur'an. An-Nasa'i recorded from `Ubaydullah bin `Abdullah bin `Utbah that Ibn `Abbas said to him, "O Ibn `Utbah! Do you know the last Surah of the Qur'an that was revealed'' He answered, "Yes, it was
﴿إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴾


(Ketika datang pertolongan Allah dan Penaklukan.) (110: 1) '' Dia (Ibnu Abbas) Beliau (Ibn Abbas) berkata, "Kamu telah berkata benar.



(When there comes the help of Allah and the Conquest.) (110:1)'' He (Ibn `Abbas) He (Ibn `Abbas) said, "You have spoken truthfully.''


﴿بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَـنِ الرَّحِيمِ
Dengan nama Allah, Yang Maha Pemurah, lagi Maha Mengasihani.





In the Name of Allah, the Most Gracious, the Most Merciful.
﴿إِذَا جَآء نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ- وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللَّهِ أَفْوجاً- فَسَبّحْ بِحَمْدِ رَبّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوبَا-﴾

(1. Apabila datang pertolongan Allah dan Penaklukan.) (2. Dan kamu melihat bahawa orang-orang memasuki agama Allah dengan orang ramai.) (3. Oleh itu, mulailah memuji-muji Tuhanmu, dan mintalah ampun kepada-Nya. Dia adalah Yang Maha Pengampun dan Yang Mengampuni.)

(1. When there comes the help of Allah and the Conquest.) (2. And you see that the people enter Allah's religion in crowds.) (3. So, glorify the praises of your Lord, and ask His forgiveness. Verily, He is the One Who accepts the repentance and Who forgives.)




Surah ini memberitahu tentang Penyelesaian Kehidupan Rasulullah sawCetakE-mel
This Surah informs of the Completion of the Life of Allah's Messenger
PrintE-mail



Al-Bukhari mencatatkan dari Ibn Abbas bahawa dia berkata, "Umar pernah membawa saya ke dalam perjumpaan dengan orang-orang tua (peperangan) Badr. Namun, seolah-olah salah seorang dari mereka merasakan sesuatu dalam dirinya (terhadap saya menghadiri Maka dia berkata, "Kenapa kamu (Umar) bawa anak ini duduk bersama kami ketika kami mempunyai anak-anak seperti dia (yaitu umurnya)." Maka Umar menjawab: Sesungguhnya dia adalah diantara orang-orang yang kamu tahu, maka pada suatu hari dia memanggil mereka dan menjemput saya untuk duduk bersama mereka, dan saya tidak fikir dia menjemput saya untuk menjadi di antara mereka pada hari itu kecuali untuk menunjukkan kepada mereka, maka dia berkata, 'Apa yang kamu katakan tentang pernyataan Allah,


Al-Bukhari recorded from Ibn `Abbas that he said, "Umar used to bring me into the gatherings with the old men of (the battle of) Badr. However, it was as if one of them felt something in himself (against my attending). So he said, `Why do you (`Umar) bring this (youth) to sit with us when we have children like him (i.e., his age)' So `Umar replied, `Verily, he is among those whom you know. Then one day he called them and invited me to sit with them, and I do not think that he invited me to be among them that day except to show them. So he said, `What do you say about Allah's statement,
﴿إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴾
(Apabila datang pertolongan Allah dan Penaklukan.) 'Sebahagian dari mereka berkata,' Kami diperintahkan untuk memuji Allah dan memohon ampun kepada-Nya ketika Dia menolong kita dan memberi kemenangan kepada kita. ' Ada di antara mereka yang diam dan tidak berkata apa-apa. Kemudian dia ('Umar) berkata kepadaku,' Apakah ini yang kamu katakan, Wahai Ibnu Abbas, saya katakan, 'Tidak.' Dia kemudian berkata, 'Apa yang kamu katakan' saya berkata, 'Akhirnya hidup Rasulullah saw bahawa Allah telah memaklumkan kepadanya. Allah berfirman,


(When there comes the help of Allah and the Conquest.)' Some of them said, `We were commanded to praise Allah and seek His forgiveness when He helps us and gives us victory.' Some of them remained silent and did not say anything. Then he (`Umar) said to me, `Is this what you say, O Ibn `Abbas' I said, `No.' He then said, `What do you say' I said, `It was the end of the life of Allah's Messenger that Allah was informing him of. Allah said,
﴿إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴾
(Apabila datang pertolongan Allah dan Penaklukan.) Yang bermaksud, itu adalah tanda akhir hayat anda.

(When there comes the help of Allah and the Conquest.) which means, that is a sign of the end of your life.
﴿فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوِبَا ﴾


Umar bin Al-Khattab berkata, "Saya tidak tahu apa-apa tentang hal itu." (QS. Al-Baqarah: daripada apa yang kamu katakan. '' 'Al-Bukhari bersendirian dalam merakam Hadis ini. Imam Ahmad mencatat dari Ibn Abbas bahawa dia berkata, "Apabila


(So, glorify the praises of your Lord, and ask His forgiveness. Verily, He is the One Who accepts the repentance and Who forgives.)' So, `Umar bin Al-Khattab said, `I do not know anything about it other than what you have said.''' Al-Bukhari was alone in recording this Hadith. Imam Ahmad recorded from Ibn `Abbas that he said, "When
﴿إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ ﴾
(Ketika datangnya pertolongan Allah dan Penaklukan.) Telah diturunkan, Rasulullah saw bersabda,

(When there comes the help of Allah and the Conquest.) was revealed, the Messenger of Allah said,
«نُعِيَتْ إِلَيَّ نَفْسِي»


(Kematian saya telah diumumkan kepada saya.) Dan sememangnya dia meninggal pada tahun itu. '' Ahmad bersendirian dalam merakam Hadis ini. Al-Bukhari mencatatkan bahawa'A'ishah berkata, "Rasulullah sering berkata dalam ruku dan sujud,


(My death has been announced to me.) And indeed he died during that year.'' Ahmad was alone in recording this Hadith. Al-Bukhari recorded that `A'ishah said, "The Messenger of Allah used to say often in his bowing and prostrating,
«سُبْحَانَكَ اللَّهُمَّ رَبَّنَا وَبِحَمْدِكَ اللَّهُمَّ اغْفِرْ لِي»
(Maha Suci Engkau, ya Allah, Tuhanku), dan puji-pujian kepada-Mu, ya Allah, ampunilah aku. Dia melakukan ini sebagai tafsirannya tentang Al-Qur'an (contohnya menunjukkan pelaksanaannya) juga telah mencatat Hadith ini kecuali At-Tirmidhi. Imam Ahmad mencatat dari Masruq bahawa `Aisyah berkata," Rasulullah sering digunakan untuk mengakhiri hidupnya,

(Glory to You, O Allah, our Lord, and praise be to You. O Allah, forgive me.) He did this as his interpretation of the Qur'an (i.e., showing its implementation).'' The rest of the group has also recorded this Hadith except for At-Tirmidhi. Imam Ahmad recorded from Masruq that `A'ishah said, "The Messenger of Allah used to often say towards the end of his life,
«سُبْحَانَ اللهِ وَبِحَمْدِهِ، أَسْتَغْفِرُ اللهَ وَأَتُوبُ إِلَيْه»


(Maha Suci Allah dan puji-pujian kepada-Nya, saya mencari pengampunan Allah dan saya bertaubat kepada-Nya.) Dan dia berkata,












(Maha Suci Allah dan puji-pujian kepada-Nya, saya mencari pengampunan Allah dan saya bertaubat kepada-Nya.) Dan dia berkata,

Glory to Allah, and praise be unto Him. I seek Allah's forgiveness and I repent to Him.) And he said,
«إِنَّ رَبِّي كَانَ أَخْبَرَنِي أَنِّي سَأَرَى عَلَامَةً فِي أُمَّتِي، وَأَمَرَنِي إِذَا رَأَيْتُهَا أَنْ أُسَبِّحَ بِحَمْدِهِ وَأَسْتَغْفِرَهُ، إِنَّهُ كَانَ تَوَّابًا، فَقَدْ رَأَيْتُهَا:
﴿إِذَا جَآءَ نَصْرُ اللَّهِ وَالْفَتْحُ - وَرَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِى دِينِ اللَّهِ أَفْوَجاً - فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ وَاسْتَغْفِرْهُ إِنَّهُ كَانَ تَوِبَا ﴾»



(Sesungguhnya Tuhanku telah memberi tahu saya bahawa saya akan melihat tanda dalam Ummah saya dan Dia telah memerintahkan saya bahawa apabila saya melihatnya, saya harus memuliakan puji-pujianNya dan mencari pengampunanNya, kerana Dia adalah orang yang menerima taubat. telah melihatnya (iaitu tanda). (Apabila datang pertolongan Allah dan Penaklukan (Al-Fath) Dan kamu melihat bahawa umat itu memasuki agama Allah dengan orang ramai, maka mulailah memuji-muji Tuhanmu, dan mintalah kepada-Nya maaf, sesungguhnya Dia adalah Yang Maha Pengampun dan Yang Maha Pengampun.)) '' Muslim juga mencatat Hadis ini. Makna Al-Fath di sini adalah penaklukan Makkah, dan hanya satu pandangan mengenainya. Sesungguhnya kawasan-kawasan Arab yang berbeza sedang menunggu penaklukan Makkah sebelum mereka menerima Islam. Mereka berkata, "Jika dia (Muhammad) menang atas kaumnya, maka dia adalah Nabi yang benar." Maka tatkala Allah memberinya kemenangan atas Makkah, mereka masuk ke dalam agama Allah dengan banyaknya. tahun-tahun tidak berlalu (selepas penaklukan Makkah) sebelum semenanjung orang-orang Arab itu penuh dengan iman Dan tidak ada puak puak Arab kecuali mereka mengakui (penerimaan mereka) Islam Dan semua pujian dan berkat Al-Bukhari mencatatkan di Sahihnya bahawa `Amr bin Salamah berkata," Ketika Makkah ditaklukkan, semua orang bergegas ke Rasulullah SAW untuk menganut Islam mereka. Berbagai wilayah melambatkan penerimaan Islam mereka hingga Makkah telah ditakluki, orang-orang biasa berkata, 'Biarlah dia dan orang-orangnya sahaja, jika dia menang atasnya, dia adalah seorang nabi.' '' Kami telah meneliti ekspedisi perang untuk menaklukkan Makkah dalam buku As- Surah Oleh itu, sesiapa yang ingin dia dapat meninjaunya di sana, dan semua pujian dan berkat adalah disebabkan oleh Allah. Ibn Ahmad mencatat dari Abu `Ammar bahawa jiran Jabir bin` Abdullah memberitahunya, "Saya kembali dari perjalanan dan Jabir bin` Abdullah dataAng dan menyambut saya. Jadi, saya mula bercakap dengannya mengenai perpecahan di kalangan rakyat dan apa yang telah mereka lakukan. Oleh itu, Jabir mulai menangis dan dia berkata, `Saya mendengar Rasulullah bersabda,









(Verily, my Lord has informed me that I will see a sign in my Ummah and He has commanded me that when I see it, I should glorify His praises and seek His forgiveness, for He is the One Who accepts repentance. And indeed I have seen it (i.e., the sign). (When there comes the help of Allah and the Conquest (Al-Fath). And you see that the people enter Allah's religion in crowds. So glorify the praises of your Lord, and ask His forgiveness. Verily, He is the One Who accepts the repentance and Who forgives.))'' Muslim also recorded this Hadith. The meaning of Al-Fath here is the conquest of Makkah, and there is only one view concerning it. For indeed the different areas of the Arabs were waiting for the conquest of Makkah before they would accept Islam. They said, "If he (Muhammad is victorious over his people, then he is a (true) Prophet.'' So when Allah gave him victory over Makkah, they entered into the religion of Allah (Islam) in crowds. Thus, two years did not pass (after the conquest of Makkah) before the peninsula of the Arabs was laden with faith. And there did not remain any of the tribes of the Arabs except that they professed (their acceptance) of Islam. And all praise and blessings are due to Allah. Al-Bukhari recorded in his Sahih that `Amr bin Salamah said, "When Makkah was conquered, all of the people rushed to the Messenger of Allah to profess their Islam. The various regions were delaying their acceptance of Islam until Makkah was conquered. The people used to say, `Leave him and his people alone. If he is victorious over them he is a (true) Prophet.''' We have researched the war expedition for conquest of Makkah in our book As-Surah. Therefore, whoever wishes he may review it there. And all praise and blessings are due to Allah.Imam Ahmad recorded from Abu `Ammar that a neighbor of Jabir bin `Abdullah told him, "I returned from a journey and Jabir bin `Abdullah came and greeted me. So I began to talk with him about the divisions among the people and what they had started doing. Thus, Jabir began to cry and he said, `I heard the Messenger of Allah saying,
«إِنَّ النَّاسَ دَخَلُوا فِي دِينِ اللهِ أَفْوَاجًا، وَسَيَخْرُجُونَ مِنْهُ أَفْوَاجًا»

(Sesungguhnya orang-orang telah masuk ke dalam agama Allah dengan banyak orang dan mereka juga akan meninggalkannya dengan orang ramai.) '' Ini adalah akhir dari Tafsir dari Surat An-Nasr, dan semua pujian dan berkat adalah disebabkan oleh Allah.

(Verily, the people have entered into the religion of Allah in crowds and they will also leave it in crowds.)'' This is the end of the Tafsir of Surat An-Nasr, and all praise and blessings are due to Allah.

No comments:

Post a Comment

 
back to top